• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Meaning and Problems of Neighboring Language Education in Secondary Schools in Japan and Korea

Research Project

Project/Area Number 15K04370
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionMiyagi Gakuin Women's University

Principal Investigator

SAWABE Yuko  宮城学院女子大学, 学芸学部, 准教授 (40453352)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords日本語教育 / 韓国語教育 / ライフストーリー / フィールドワーク / 複言語・複文化 / 教師 / 教育観 / 中等教育 / アイデンティティ / 比較教育 / 隣国語教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to investigate the meaning of neighboring language in secondary education in Japan and Korea through life-story interviews and fieldwork. The subjects were Japanese teachers, Korean teachers, zainichi Korean teachers who had experiences of learning Korean language or Japanese language and teaching the language at high school. Although the system of the second foreign language education is totally different each other, this study pointed out the common result that the processes of the teachers' learning and teaching neighboring languages were those of innovating themselves, their classrooms, their schools, and society. This study showed the importance of plurilingual and pluricultural human resource development in Japan and Korea where foreign languages other than English were considered less valuable.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 隣国の言語の教育と人間形成に関する研究2018

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科提出博士論文

      Volume: 1 Pages: 1-338

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本と韓国の学生をつなぐ授業を創る教師のアイデンティティ―隣国の言語を教える教師の授業事例と語りの分析から―2017

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Journal Title

      複言語・多文化教育研究

      Volume: 5 Pages: 20-36

    • NAID

      130007926041

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日韓の中等教育段階における韓国・朝鮮語教育と日本語教育の比較考察―教師へのインタビュー調査に基づいて―2017

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Journal Title

      宮城学院女子大学人文社会科学論集

      Volume: 26 Pages: 47-58

    • NAID

      120006321557

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国の中等教育段階における日本語教育の意味―教師のライフストーリーからの考察―2016

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Journal Title

      宮城学院女子大学研究論文集

      Volume: 122 Pages: 103-124

    • NAID

      110010059336

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の韓国朝鮮語教育を支える教育観―高等学校韓国朝鮮語教育ネットワークに所属する教師のライフストーリー・インタビューからの考察―2016

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 14 Pages: 128-149

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人大学生との交流を取り入れた作文授業―『外国語学習のめやす』に基づいた実践報告―2015

    • Author(s)
      相澤由佳・澤邉裕子
    • Journal Title

      日語日文学研究

      Volume: 95輯1巻 Pages: 377-400

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国にルーツを持つネイティヴ日本語教師の言語学習と言語教育の意味―韓国語を学び、韓国で日本語を教える在日コリアン教師のアイデンティティ研究から―2018

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の韓国朝鮮語教育と韓国の日本語教育の連携による交流学習の可能性2017

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Organizer
      JACTFL 第5回シンポジウム
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における韓国語教育を支える基盤について―教師の語りからの考察―2016

    • Author(s)
      澤邉裕子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      武蔵野美術大学
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi