• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study on the educational status of graduation study in Japan's educational university-focusing on the humanities and social sciences

Research Project

Project/Area Number 15K04371
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionShokei Gakuin College

Principal Investigator

Huang Meiying  尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授 (30458228)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords卒業研究 / 教育型大学 / 教育実態 / 卒業研究の教育効果 / 卒業論文の完成度 / 卒研の評価 / 卒業研究の位置付け / 学士課程 / 卒論指導 / 卒論の完成度 / 卒業研究の評価 / 学士課題の課題 / 学士課程の課題 / 卒業研究の指導 / 卒業研究の取り組み / 教育の実態 / ゼミの形態 / 教員の「卒研」への取り組み / 学生の「卒研」への取り組み / 「卒研」の必修と選択
Outline of Final Research Achievements

The analysis based on the survey shows that there are many students actively engaged in 'graduation study' activities, but there are great differences among them. By contrast, most teachers are actively involved in the education of graduation study. Moreover, there are great differences in the status of students 'graduation thesis' completion, and its related high school learning performance and the status of learning after entering the university, and teacher's efforts have a greater positive influence. Although there are educational effects of graduation study, the effects are limited because the effort of the teacher is not connected to the completion of the graduation thesis as expected.
Therefore, it is necessary to establish a training system for early and effective academic writing, and to develop and provide programs that differs from graduation thesis tailored to the characteristics of the students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の大学は自由研究を重視し、大学生は卒業研究に多くの時間を使うという特徴は、多様な学生が大学に入学してきた現在において一般化することが難しくなったという研究結果から、教育型大学において早期、かつ効果的なアカデミックライティングの指導体制を構築し、そのサポート環境を整備する必要があり、学生の特徴に合わせた卒論と異なるプログラムの提供も必要であろうと示唆した。
近年、卒業研究の有無で大学教育の質を評価したりするような動きが見られた中で、卒研の教育効果を担保可能な仕組みや環境を有するかどうか、多様な学生に成長を促すための独自・適切なプログラムを提供しているかどうかがより大切であろうと提起した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 日本の教育型大学における卒業研究の教育実態―東北の大学を中心に―2018

    • Author(s)
      黄 梅英
    • Journal Title

      尚絅学院大学紀要

      Volume: 第76号 Pages: 31-42

    • NAID

      120006552803

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の教育型大学における卒業研究の教育実態と評価-東北の大学を中心に-2019

    • Author(s)
      黄 梅英
    • Organizer
      日本高等教育学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ヒューマンコミュニケーションと自己開示2018

    • Author(s)
      黄 梅英・呉 正培
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会第19回東北支部研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国における修士卒の労働市場の評価―インプットとアウトプットを中心に―2016

    • Author(s)
      黄 梅英
    • Organizer
      日本教育社会学学会第68回
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi