• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study on the survey of actual conditions of supportee who cannot get public support and the buildability of the intermediate support models for them

Research Project

Project/Area Number 15K04374
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Otsuka Rui  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (20635867)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 遠藤 野ゆり  法政大学, キャリアデザイン学部, 准教授 (20550932)
筒井 美紀  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (70388023)
船山 万里子  都留文科大学, 文学部, 非常勤講師 (00649238)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords見えない生きづらさ / 質的研究 / 当事者のニーズ / 私的支援 / フィールド調査 / インタビュー調査 / 多職種連携 / 児童福祉施設 / 小学校 / 高等学校
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is (1) to clarify the actual situation of private support for person who suffer from "invisible difficulties" by various field surveys and (2) to propose the intermediate support models for them. This support models contain the actual needs of supporters and supportees.
The result of this research is to propose the support models that meet the actual needs of supporters and supportees based on the various field surveys. The actual need is, for example, (1) to incorporate person who suffer from invisible difficulties as “person who need some support” into the support flameworks and (2) to inform the necessity of making the institutions and rules on the support for supporters who commit the private support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は二つある。一つ目が、虐待・貧困・低学力といった可視化された生きづらさではなく、経済的困窮もないのに学習に向かえない、精神的につながれる相手が誰もいない、といった「見えない生きづらさ」に焦点を当て、実態調査した点。二つ目が、私的支援を自主的に行っている支援者に焦点を当て、支援者を支援する枠組みの必要性を明らかにした点である。
社会的意義は、見えない生きづらさの要支援者と、彼らを自主的に私的支援している支援者の具体的様相を明らかにし、当事者のニーズを含みこんだ支援モデルの骨子を提案し、実際に教育現場をフィールドとしてアクションリサーチを実施しつつ現場の環境改善に取り組んでいる点である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (29 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 22 results,  Acknowledgement Compliant: 7 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 教育サバイバーの語りに関する現象学的分析2019

    • Author(s)
      大塚類・杉本卓
    • Journal Title

      青山学院大学 教育人間科学部紀要

      Volume: 10 Pages: 125-135

    • NAID

      120006649863

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 在宅医療患者の語りから探る希望2019

    • Author(s)
      大塚類・栗田宜明他2名
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 63 Pages: 73-84

    • NAID

      120006763797

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 進路多様校におけるキャリア教育の在り方と評価 の検討 ―地方都市のある私立高校教育モデル検討とその効果評価-2019

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・酒井理
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16(2) Pages: 1-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “Individual development model” and “community embedment model”: an examination based on a fieldwork of the job placement at a “disadvantaged non-vocational high school” in Japan2019

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16(2)

    • NAID

      120006767680

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における自尊感情の基盤の育成に関する現象学的事例研究:学習支援ボランティアの経験に基づいて2018

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 35(2) Pages: 131-142

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Dialog Support for an Adolescent student who can’t be on the Measured Stage of Self-esteem Scale2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16 Issue: 1 Pages: 187-199

    • DOI

      10.15002/00021444

    • NAID

      120006557829

    • ISSN
      13493051
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における自尊感情の基盤の育成に関する現象学的事例研究――学習支援ボランティアの経験に基づいて2018

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 35(2) Pages: 131-142

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 精神医療の連携支援体制から学ぶ同僚性2018

    • Author(s)
      大塚類・杉本卓
    • Journal Title

      教育人間科学部紀要

      Volume: 9 Pages: 95-106

    • NAID

      40021489827

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員を目指すみえない障がい当事者についての現象学的分析2018

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 62 Pages: 87-102

    • NAID

      120006478834

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 視線恐怖感を抱える青年期男性にとっての教室空間の生きづらさ 「可能性」と「蓋然性」を手掛かりとした現象学的考察2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 35(2) Pages: 143-154

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校設置科目『シティズンシップ』における大学生ファシリテーション―全体指示が『入っていかない』生徒たちとの対話が生み出すもの―2018

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 15(2)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会的養護と未完の『自立』唯一無二の存在として他者から受容され生きること2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 82 Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生きづらさの質的分析モデル構想2017

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      研究領域を横断する対話の場と協働に基づく「生きづらさ学」の構築

      Volume: 1 Pages: 84-95

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「自己基盤が脆い」患者へのアプロ―チ2017

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      日本透析医学会雑誌

      Volume: 50(3) Pages: 188-189

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 主権者教育の労働教育的側面--『○○』教育の複合実践に向けて2017

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      労働法律旬報

      Volume: 1882 Pages: 38-45

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 公立高校定時制課程における『人間と社会』の時間を活用した主権者教育の実践--大学生との協働学習をふり返る--2016

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 14(1) Pages: 115-127

    • NAID

      120005856340

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 私は『本当の私』をわからないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(4) Pages: 306-312

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会の中で自分をわかるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(5) Pages: 386-392

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] わかり合えないことの由来 多様な知覚と認知2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(6) Pages: 472-477

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 物語としての自己 わかり合えない他者と共に生きる2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(7) Pages: 564-569

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 悲哀をめぐる研究 虐待してしまう母親の回復支援に向けて2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 13 Pages: 157-169

    • NAID

      120005729093

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 臨床教育学ってどんな学問?2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57巻1号 Pages: 56-62

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『生きづらさ』の研究 ひと(他者)にわかってもらえないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 138-144

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「親が子どもをわかるということ わかりすぎるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 250-256

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校労働教育における「知識・理解パラダイム」の問題――教師-生徒の関係づくりとしての教育に向けて」2016

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      労働法律旬報

      Volume: 1864 Pages: 4-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 質的研究として体験を言語化すること (特集 人間性心理学における実践と研究の方法論(その1))2015

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 33巻1号 Pages: 57-63

    • NAID

      40020591862

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エピソード研究で『現象学』を使う意味2015

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      看護研究

      Volume: 48巻6号 Pages: 571-574

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 質的研究の正当性:エピソード研究の妥当性とは何か2015

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      看護研究

      Volume: 48巻6号 Pages: 575-577

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童支援についての臨床教育学的考察――おとながこどもの〈肩代わり〉をすることの意味2015

    • Author(s)
      大塚類
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 7 Pages: 17-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「学びに向かう力・人間性」を育む小学校国語の授業研究:教師と児童が共に創り出す「共同の世界」という観点から2018

    • Author(s)
      大塚類
    • Organizer
      日本人間性心理学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設で育つ幼児が他者視点を獲得していく歩み:臨床現象学的事例研究2018

    • Author(s)
      大塚類
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 定時制高校における生徒間の「異質な他者」受容プロセスについて――インクルーシブ教育の実現に向けた事例検討2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳幼児期に他者からの養育を受けないことは思春期以降の他者視点と自己感覚にどう影響するか:臨床現象学的事例研究2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 辛さを抱える支援者への支援可能性――専門学校教職員の語りの現象学的分析2017

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションに難のある若者の他者関係の変化―定時制高校のある生徒が就労に至るまで―2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] a new framework of Special Educational Needs invisible child abuse,handicap,disorder2017

    • Author(s)
      Noyuri ENDO
    • Organizer
      4th International Conference on The Social Development and Education Reform in East Asia Tokyo
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 物語論に基づく現象学的解釈2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第22回学術集会おおさか大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2016-11-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「自己基盤が脆い」患者へのアプローチ2016

    • Author(s)
      大塚類
    • Organizer
      第61回日本透析医学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 『現象学する』とはどういうことか――みずからの体験を事例として省察する意味2016

    • Author(s)
      大塚類
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生きづらさの質的分析モデル構想2016

    • Author(s)
      大塚類
    • Organizer
      2016年度「生きづらさ学」講演会
    • Place of Presentation
      岐阜女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 困難を抱える若者のキャリア形成とresiliense―家庭基盤や認知機能の困難に着目して2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会編集委員会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 恋愛回避的な若者の『見えない生きづらさ』―自尊感情に着目した考察2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      人間性心理学会第34回大会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 公的役割を超えて私的支援を行なうことに不可避なつらさ――時間の観点から児童養護施設職員の語りを考察する――2015

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      人間性心理学会第34回大会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] エピソード研究で「現象学」を使う意味2015

    • Author(s)
      大塚 類
    • Organizer
      第1回臨床実践の現象学会大ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      首都大学東京荒川キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 質的研究の正当性:エピソード研究の妥当性とは何か2015

    • Author(s)
      大塚 類
    • Organizer
      第1回臨床実践の現象学会大ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      首都大学東京荒川キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 生きづらさへの処方箋2019

    • Author(s)
      小山真紀他8名
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513411
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 人間教育を一人ひとりの子どもに:人間教育のペダゴジー2018

    • Author(s)
      鎌田首治朗・遠藤野ゆり他
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ベストをつくす教育実習 強みを活かし実力を伸ばす2017

    • Author(s)
      筒井美紀・遠藤野ゆり
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 現代の家庭教育2017

    • Author(s)
      田中理恵・遠藤野ゆり他
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      放送大学出版会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Special International Conference on The Social Development and Education Reform in East Asia2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi