• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on school sizes and consolidation of Korean schools in Japan

Research Project

Project/Area Number 15K04385
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyoto Human Rights Research Institute (2018)
Poole Gakuin University (2015-2017)

Principal Investigator

NAKAJIMA tomoko  公益財団法人世界人権問題研究センター, その他部局等, 嘱託研究員 (80227793)

Research Collaborator O Yongho  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords朝鮮学校 / 学校統廃合 / 小規模校 / 学校と地域 / 学校の立地場所 / 教育地理学 / 学校の新設と移転 / 統廃合 / 統廃合履歴 / 合同授業 / 履歴データ
Outline of Final Research Achievements

The purposes of this study were: 1) to analyze the process of consolidation in Korean schools in Japan; 2) to make brief school history charts of these schools by each prefecture, and 3) to identify the issues and strategies for the small Korean schools to survive.
Provided are: school history charts of Korean schools as well as the maps to locate them. These will allow people to grasp the commuting distance for students in Fukuoka, Aichi, and Hyogo prefectures. The findings suggest that among three levels of schools, i.e., elementary, lower secondary and upper secondary, the lower secondary schools play the most important role in the process of school mergers. Also, unique to Korean schools, the schools frequently plan and hold large-scale sleepover events with several small schools altogether in order to conduct school events such as extra-curricular activities and sports festivals. These events otherwise are difficult to continue by small schools alone.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における朝鮮学校は、旧植民地宗主国において70年にも及び全国規模で民族教育を提供する教育機関が存続してきたという点で世界に類をみないと言われる。その間に行われた統廃合の履歴を確定して把握しやすい形に整理する作業は、朝鮮学校数が急激に減少している今日、喫緊の課題である。
また、公立学校の統廃合過程や小規模校存続の工夫と比較することで、朝鮮学校が在日朝鮮人社会に有する「公的」性格のあり方を検証し、その独自性とともに、学校設置形態の別を超えた課題や工夫の共通性を確認したことは、公立学校の「地域」概念のあり方の再検討に資すると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「公立学校的」存在としての朝鮮学校―愛知県朝鮮学校の新設・移転・統廃合―2018

    • Author(s)
      中島智子 呉永鎬
    • Journal Title

      世界人権問題研究センター研究紀要

      Volume: 第23号 Pages: 295344-295344

    • NAID

      40021659445

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「公立学校的」存在としての朝鮮学校 ―愛知県朝鮮学校の新設・移転・統廃合―2018

    • Author(s)
      中島智子・呉永鎬
    • Journal Title

      世界人権問題研究センター研究紀要

      Volume: 23号

    • NAID

      40021659445

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 外国人の子ども白書―権利・貧困・教育・文化・国籍と共生の視点から2017

    • Author(s)
      荒牧重人、榎井縁、江原裕美、小島祥美、志水宏吉他3名編集
    • Total Pages
      313
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 外国人・民族的マイノリティ人権白書・20172017

    • Author(s)
      外国人人権法連絡会
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      外国人人権法連絡会
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 少子高齢化地域の存続と小規模校の継続可能性についての総合的研究(科研費研究成果報告書)2016

    • Author(s)
      中島勝住
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      なし
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 異文化間教育大系 第1巻2016

    • Author(s)
      小島勝・白圡悟・齋藤ひろみ・渋谷真樹・田中共子・山ノ内裕子・中島智子他3名
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi