• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on fostering critical thinking competence on mathematical education focusing on social context

Research Project

Project/Area Number 15K04390
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Kubo Yoshihiro  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80344539)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 黒谷 和志  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40360961)
Research Collaborator TAKAHASHI Yuji  
WAKABAYASHI Takaaki  
HISANAGA Yasufumi  
IWATA Mituhiro  
TACHIKAWA Shohei  
OGAWA Jun  
SEKIZAWA Hideki  
FUKUOKA Yousuke  
Taniguchi Chika  
TANABE Shuji  
WAKAHARA Yoshihiro  
MATHUDA Haruka  
SUGAWARA Dai  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords数学教育 / 批判的思考力 / 社会的文脈 / リスク / 民主的能力 / 批判的思考 / 可謬主義 / 批判的教育学 / 批判的数学教育 / 対話 / 教師教育 / 問題解決教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is clearing the objective of “Critical thinking” in mathematics education through embodying “Critical thinking”.“Criticalthinking” is approaching more the truth with considering a dialogue and intentionality at the same time without adhering to preconceived ideas. In embodying “Critical thinking” in social context, it is important to distinguish between facts and values, and turn our eyes to the risk which exists in the background of “Critical thinking”. The result of this study suggests us the following significant thing. We should view “Critical thinking” as the method of raising democratic competence.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (27 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 社会的文脈に着目した数学教育における批判的思考の具体例と学習者の考え方の傾向2017

    • Author(s)
      久保良宏、久永靖史、谷口千佳、太刀川祥平
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育」

      Volume: 第99巻第5号 Pages: 2-9

    • NAID

      130007939103

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における民主的能力と批判的思考2017

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 第5回 Pages: 201-208

    • NAID

      40022278104

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育における批判的思考とその具体化にみるリスクに関する一考察2016

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      旭川実践教育研究

      Volume: 第20号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学教育における批判的思考の具体化に関する一考察-大学生の考え方の様相に着目して-2015

    • Author(s)
      久保良宏
    • Journal Title

      日本数学教育学会第48回秋期大会発表収録

      Volume: 第48回 Pages: 51-54

    • NAID

      110010015773

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数理科学的意思決定力の育成に関する調査研究2015

    • Author(s)
      清水宏幸、久保良宏、清野辰彦、長尾篤志、西村圭一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育」

      Volume: 第97巻第9号 Pages: 2-12

    • NAID

      130008019172

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数理的意思決定力の育成に関する算数・数学科教師の捉え方2015

    • Author(s)
      久保良宏、長尾篤志
    • Journal Title

      日本数学教育学会第3回春期大会発表収録

      Volume: 第3回 Pages: 43-50

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 数理科学的意思決定力に関する算数・数学科教師の捉え方2015

    • Author(s)
      久保良宏、太刀川祥平
    • Journal Title

      旭川実践教育研究

      Volume: 第19号 Pages: 29-36

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「批判的思考」とその背景にある「リスク」の具体例―プロ野球「トリプルスリー」の新聞記事を批判的にみる授業から―」2017

    • Author(s)
      久保良宏、菅原大、松田遥
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における「批判的思考」と「多様な価値観の受容」について2017

    • Author(s)
      久保良宏、谷口千佳
    • Organizer
      日本学校教育実践学会研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学指導における「批判的思考」と「多様な価値観の受容」についての具体化―図形領域に焦点をあてて―2017

    • Author(s)
      谷口千佳、久保良宏
    • Organizer
      日本学校教育実践学会研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科の「平行線と角」の指導における動的な見方による発展の具体例2017

    • Author(s)
      松田遥、太刀川祥平、久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校数学科における「批判的思考」の具体例(3)2017

    • Author(s)
      岩田光弘、久永靖史、久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会全国算数・数学教育研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係についての一考察―「対数」に着目して―2017

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科における「垂線の作図」の学習にみる「批判的思考」の様相2017

    • Author(s)
      谷口千佳、久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科の「統合による発展」の具体例―「平行線と角に焦点をあてて―」」2017

    • Author(s)
      松田遥、太刀川祥平、久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における批判的思考の具体化にみるリスクの検討2016

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県、弘前市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係について(3)-「0,00%」の解釈に着目して―2016

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県、大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学科教師に必要な教科内容知(SMK)の類型化に関する一考察2016

    • Author(s)
      太刀川祥平、松田遥、久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県、大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校数学科における「批判的思考」の具体例(2)2016

    • Author(s)
      岩田光弘、久永靖史、久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜県立長良高等学校(岐阜県、岐阜市)
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学科における「発展的な扱い」に関する一考察2016

    • Author(s)
      松田遥、太刀川祥平、久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜県岐阜市立長良中学校(岐阜県、岐阜市)
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的文脈に着目した数学教育における批判的思考とリスクの考察2016

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      北海道教育大学旭川実践教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学旭川校(北海道、旭川市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における批判的思考2016

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県、さいたま市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学指導における批判的思考に着目した授業について2015

    • Author(s)
      谷口千佳、太刀川祥平、久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会北海道支部研究大会発表収録
    • Place of Presentation
      北海道教育大学旭川校
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的文脈に着目した数学指導についての一考察2015

    • Author(s)
      田辺修司、若原慶裕、久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会北海道支部研究大会発表収録
    • Place of Presentation
      北海道教育大学旭川校
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育と理科教育の関係についての一考察-数学教育史に着目して-2015

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会論文集
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校数学科における「批判的思考」の具体例2015

    • Author(s)
      小川淳、岩田光弘
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      北海道札幌南高等学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学科における「批判的思考」の具体例(2)2015

    • Author(s)
      谷口千佳、太刀川祥平
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学指導における価値観に着目した授業について2015

    • Author(s)
      福岡洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的判断力育成の授業について(2)2015

    • Author(s)
      藤倉稔、久保智寛
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学と社会のつながりに着目した授業開発(2)2015

    • Author(s)
      上村直弘、寺山泰夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 同じ問題を学年や単元を越えて提示する数学指導③2015

    • Author(s)
      関澤秀紀
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学科教師に必要な図形の論証に関する教科内容知の例2015

    • Author(s)
      太刀川祥平
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的な見方や考え方を培う授業改善2015

    • Author(s)
      岩本和馬
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌市立向陵中学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における「批判的思考」と「数学的コミュニケーション」2015

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本数学教育学会第97回全国算数・数学教育研究大会講習会
    • Place of Presentation
      北海道建設会館大ホール
    • Year and Date
      2015-08-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] (算数科)真の問題解決能力を育てる算数授業、第1章 真の問題解決能力を育てる算数授業とは?2016

    • Author(s)
      西村圭一、長尾篤志、久保良宏、清水宏幸
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] (数学科)真の問題解決能力を育てる数学授業、第1章 真の問題解決能力を育てる数学授業とは?2016

    • Author(s)
      西村圭一、長尾篤志、久保良宏、清水宏幸
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 数学教育の哲学、第12章 数学と価値、数学と平等な機会2015

    • Author(s)
      長崎栄三、重松敬一、瀬沼花子、阿部好貴、太田伸也、大谷実、久保良宏、島田功、長尾篤志、西村圭一、日野圭子、松島充、松元新一郎
    • Total Pages
      515
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi