• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on systematization of difficulty about mathematical learning of students with special needs

Research Project

Project/Area Number 15K04397
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Nakamura Yoshinori  岩手大学, 教育学部, 准教授 (00613522)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords算数困難 / 数学困難 / ICT活用 / つまずき / 特別支援教育 / 算数数学学習 / 学習困難 / 特別支援
Outline of Final Research Achievements

I conducted a questionnaire survey, a test survey and a visit survey on the difficulty of learning mathematics. I organized the difficulty of learning mathematics systematically using the result. Then, I developed a teaching program to improve these difficulties, and examined its effectiveness through teaching practice.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 7 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 数学と日常事象との関連を意識したICT活用による実験型アプローチ-「水温の変化」の問題を題材に-2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 2 Pages: 71-83

    • NAID

      120006457623

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学科におけるICT活用とアクティブ・ラーニングの視点を取り入れた授業づくり-GeoGebraとTi-Nspire+CBRの活用事例を通して-2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 17 Pages: 11-19

    • NAID

      120006457605

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICT活用による数学と実社会との関わりを意識した指導の可能性-「同じ高さに見える位置」と「アポロニウスの円」の関連を題材に-2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 77 Pages: 121-132

    • NAID

      120006457601

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校における数学学習のつまずきと支援に関する研究-「図形と計量」の学習内容の理解に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 76 Pages: 31-50

    • NAID

      120006226928

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] これからの時代に求められる資質・能力を育てる算数・数学教育-数学的プロセスを重視した指導とCUN課題の活用-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 16 Pages: 11-26

    • NAID

      120006027689

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 真正の課題を活用した「図形の合同」の指導に関する考察-「合いカギを探せ」を題材にした指導事例の提案-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 1 Pages: 141-155

    • NAID

      120006226944

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高校における数学学習のつまずきと支援に関する研究~「二次関数」の学習内容の理解に焦点を当てて~2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57(1,2) Pages: 39-50

    • NAID

      130007834230

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高校数学科における特別な支援が必要な生徒が多く在籍する学級での指導の工夫~「対話型アクティブ・ラーニング」による支援~2016

    • Author(s)
      中村好則・佐々木全・小田島新
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57(1,2) Pages: 103-112

    • NAID

      130007834217

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小中連携による学習系統を捉えた算数数学指導とその留意点2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育総合実践センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 79-88

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習指導要領とその解説及び教科書から見る中学校数学指導におけるICT活用の方向性2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育総合実践センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 69-78

    • NAID

      120005956012

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 高校における特別な支援が必要な生徒に対する数学指導の現状と課題-対話型アクティブ・ラーニングによる支援の効果-2017

    • Author(s)
      中村好則,佐々木全,小田島新
    • Organizer
      2017年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都,八王子市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科におけるプログラミングを取り入れた指導の可能性-数学的モデリングを視野に入れて-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科におけるプログラミングを取り入れた指導の可能性-1次関数の単元を題材に-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] グラフからプログラムを考える活動を取り入れた数学の指導の可能性-数学的な見方・考え方に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校における数学が苦手な生徒への指導の工夫-対話型アクティブ・ラーニングによる支援-2016

    • Author(s)
      中村好則,佐々木全,小田島新
    • Organizer
      2016年度数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府,吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 関数指導のためのSphero SPRKとLabQuest2を活用した教材の可能性2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      THE 20th T^3 Japan annual meeting
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都,新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 関数指導のためのLEGO MindstormsとLabQuest2を活用した教材の開発2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県,大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高校数学の学習内容におけるつまずきと支援-数学Ⅰの学習内容の理解に焦点を当てて-2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県,つくば市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科におけるプログラミング的思考と数学的な見方・考え方の育成に関する考察-Sphero SPRK Editionを活用した「速さ」の指導事例を通して-2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      平成28年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県,秋田市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ICT活用による数学と日常生活との関連を重視した指導2015

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都,調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi