• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching of the "traditional language culture"myth that the learners read independently

Research Project

Project/Area Number 15K04401
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

OGAWA Masako  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (40194451)

Research Collaborator KIKUTI ikuko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsいなばのしろうさぎ / 伝統的な言語文化 / 神話教材 / 再話 / 古事記 / 世界の神話 / 神話 / 紙芝居 / 神話教材の開発 / 神話の書き替え / 教科書教材の問題 / 教材開発 / 神話の指導 / 教科書教材の分析 / 国語科教育 / 古事記研究 / 神話の書き換え
Outline of Final Research Achievements

The Fundamental Law of Education was revised in 2006. Based on this revision, in the 2008 Guidelines for the Course of Study, mythology was added as an instructional item in Japanese for the first and second-graders in elementary schools. Currently, Inaba no Shiro-usagi, which was rewritten for children, is included in four textbooks. Each rewrite conveys a moral message and they are different from the original text in Kojiki. I conducted a survey on elementary children's understanding of mythology acquired from Kojiki. From the survey findings, I utilized the characteristics of the genre of mythology and explained how to create teaching materials and provide instructions that cater for children currently. In addition, I asserted the importance of a perspective comparing Japanese myths with myths of the world.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成20年の学習指導要領から小学校国語に「神話」が加えられたが、戦前の神話教材の問題をふまえた議論の発展がなく現代の国語教育における新たな位置づけが明確でない現状の問題を指摘した。そのため、教科書教材は神話ではなく一義的な教訓譚としての昔話になっている。しかし、伝統的な言語文化としての神話の教材化のためには多義的比喩的な原典を尊重すべきこと、さらに、グローバルな社会を生きる学習者にとっての神話は、世界の神話と比較する観点から異文化理解にも繋がるものでなければならないことを明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領における神話に位置づけと教材化の検討ー小学校の国語教材「いなばのしろうさぎ」を中心にー2019

    • Author(s)
      小川雅子
    • Journal Title

      山形大学紀要(教育科学)

      Volume: 第17巻第2号 Pages: 47-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「伝統的な言語文化」の教材開発と指導方法の研究2018

    • Author(s)
      小川雅子
    • Journal Title

      大学と附属学校園の共同研究報告書

      Volume: 平成29年度 Pages: 7-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語文化に関する指導の充実2017

    • Author(s)
      小川雅子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 59 Pages: 68-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習者の発達団回二着目した神話教材の開発に関する研究2016

    • Author(s)
      小川 雅子
    • Journal Title

      山形大学教職・教育実践研究

      Volume: 第11号 Pages: 29-37

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi