• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a Japanese-language Class Model in Fukushima Following the Great East Japan Earthquake

Research Project

Project/Area Number 15K04403
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

SATO Satoshi  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (10510167)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井實 充史  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (20277776)
渡邊 州  福島大学, 人間発達文化学類, 特任教授 (40751756)
高橋 正人  福島大学, 人間発達文化学類, 特任教授 (00809189)
澁澤 尚  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (60344826)
中川 祐治  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (70352424)
高橋 由貴  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (90625005)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords福島 / 教育ネットワーク / 国語科内容学 / 学習指導 / 授業研究 / 教材開発 / 国語教育実践交流会 / 福島国語の会 / 福島漢字探検隊 / 地域素材の教材化 / 震災の風化 / 震災資料の教材化 / 福島のわらべ歌 / 国語科教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research project was to construct a model for Japanese language arts education in Fukushima after the Great East Japan Earthquake. To conduct this project, we launched the Fukushima Japanese Language Society for teachers in the prefecture to share information and successfully established a regular event; the event has been held on 85 occasions, and a total of 1,769 people have participated.
By using the constructed system, we partially built a model for community-based Japanese language arts pedagogy and educational content. This practice-oriented research was presented as part of the Fukushima University Japanese Language Education and Culture Society. In addition, units were developed for Japanese language arts education in Fukushima at a meeting to exchange information and ideas on practices in Japanese language arts education. The results were presented in “Constructing a Post-Great East Japan Earthquake Fukushima Japanese Language Arts Model (I) (II)”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究プロジェクトによって、福島県内の教員間、大学(研究・理論)と現場(実践)との緊密なネットワークが構築され、国語科教育に関する地域特有の課題が共有されることにより、現職教員の教育研究能力や研修指導能力の向上に貢献することができた。また、本研究では被災地域の様々な問題に配慮しながら「復興の未来」を考える教材開発や、地域を巻き込んだ教育実践を行った。本プロジェクトでは、新たな教材開発を行うことにより、福島に住む子どもたちに対して文学の力を借りて心の痛手からの回復を図ることを試行した。原発問題を今なお抱える当該県の国語科教育の充実に一定の成果をあげたと判断している。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 14 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「論理国語」における深い学びを実現するために-「読むこと」の学習における問いとパラダイムシフトをめぐって2019

    • Author(s)
      髙橋正人
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 第26号 Pages: 7-14

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 復興の未来を読む国語科単元開発:東日本大震災後の福島における国語科教育モデルの構築(Ⅱ)2018

    • Author(s)
      佐藤佐敏
    • Journal Title

      地域創造

      Volume: 第30巻第1号 Pages: 19-30

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 体験型学習講座『福島漢字探検隊』の7年間─兼ねて初等漢字教育の問題点を論ず─2018

    • Author(s)
      澁澤 尚
    • Journal Title

      地域創造

      Volume: 第30巻第1号 Pages: 3-17

    • NAID

      120006532243

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校における和歌の読み方の獲得を目指した授業実践:「景物+心情」の抒情様式の理解を通して2018

    • Author(s)
      上野友寬・井實充史
    • Journal Title

      人間発達文化学類論集

      Volume: 第27巻 Pages: 74-88

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「文学国語」における深い学びを実現するための読みの可能性に関する研究-川上弘美『神様2011』における「あのこと」の持つ意味をめぐって-2018

    • Author(s)
      髙橋正人
    • Journal Title

      人間発達文化学類論集

      Volume: 第28号 Pages: 45-60

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第22回国語教育実践交流会報告 国語教育実践交流会の趣旨2018

    • Author(s)
      佐藤佐敏
    • Journal Title

      言文

      Volume: 65

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体験型学習講座『福島漢字探検隊』の7年間―兼ねて初等漢字教育の問題点を論ず―2018

    • Author(s)
      澁澤尚
    • Journal Title

      言文

      Volume: 65

    • NAID

      120006532243

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東日本大震災後の福島における国語科教育モデルの構築に向けて―土地・記憶・人 言葉との出会いを通して―2018

    • Author(s)
      髙橋正人
    • Journal Title

      言文

      Volume: 65

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 系統性を考慮した中学校・高校和歌教材の開発―鑑賞の土台となる抒情様式の理解を目指して―2017

    • Author(s)
      井実充史
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集

      Volume: 26 Pages: 140-154

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第21回国語教育実践交流会報告 教育実践交流会の趣旨2017

    • Author(s)
      佐藤佐敏
    • Journal Title

      言文

      Volume: 64

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 震災写真集作成の国語科単元開発2017

    • Author(s)
      佐藤崇史
    • Journal Title

      言文

      Volume: 64

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 故事成語教材による系統的漢文教育の試み―「推敲」から漢詩の指導へ2017

    • Author(s)
      澁澤 尚
    • Journal Title

      言文

      Volume: 64 Pages: 1-16

    • NAID

      120006227544

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 根拠・理由・主張に基づく説明文指導の開発2016

    • Author(s)
      前林伸也・佐藤佐敏
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 21 Pages: 9-16

    • NAID

      120005841760

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 震災写真集作成の国語科単元開発―東日本大震災後の福島における国語科教育モデルの構築(1)―2016

    • Author(s)
      佐藤崇史・佐藤佐敏
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 第27巻第2号 Pages: 4-15

    • NAID

      120005744121

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 復興の未来を読む国語科単元開発:東日本大震災後の福島における国語科教育モデルの構築(Ⅱ)2018

    • Author(s)
      佐藤佐敏
    • Organizer
      福島大学国語教育文化学会前期学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈非専属型テキスト〉の読解方略―出典とタイトルに着目する授業プログラムの開発―2018

    • Author(s)
      藤田亮洋・佐藤佐敏
    • Organizer
      日本教育実践学会第21回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 体験型学習講座『福島漢字探検隊』の7年間―兼ねて初等漢字教育の問題点を論ず―2017

    • Author(s)
      澁澤尚
    • Organizer
      福島大学国語教育文化学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校和歌教材の開発と実践―表現の工夫(修辞技法)を中心に―2017

    • Author(s)
      井実充史
    • Organizer
      福島大学国語教育文化学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災後の福島における国語科教育モデルの構築に向けて―土地・記憶・人 言葉との出会いを通して―2017

    • Author(s)
      髙橋正人
    • Organizer
      福島大学国語教育文化学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災後の福島における国語科教育実践モデルの構築 ―教育実践交流会の趣旨―2016

    • Author(s)
      佐藤佐敏
    • Organizer
      福島大学国語教育文化学会
    • Place of Presentation
      福島大学(福島県福島市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 震災写真集作成の国語科単元開発2016

    • Author(s)
      佐藤崇史
    • Organizer
      福島大学国語教育文化学会
    • Place of Presentation
      福島大学(福島県福島市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 国語科授業を変えるアクティブ・リーディング 〈読みの方略〉の獲得と〈物語の法則〉の発見2017

    • Author(s)
      佐藤佐敏
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi