• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a curriculum for writing compositions that combines students' language development and the study of rhetoric

Research Project

Project/Area Number 15K04406
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Morita Kaori  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (20334021)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords言語発達 / 作文 / 相手意識 / レトリック / カリキュラム / 国際比較 / 作文指導 / 作文カリキュラム / 作文技術 / 論証 / 発達 / フォリナー・ライティング / 文章表現 / 児童作文 / メタ認知 / 作文研究
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study was to develop a curriculum for writing compositions that combines students’ linguistic development and the study of rhetoric. (1) The compositions of students in Japan and England were compared and analysed from the perspective of developing audience awareness and communication strategies. The results indicated that students in Japan use more diverse communication strategies in their writing and that the audience awareness demonstrated in the compositions is concentrated at the expression and word level. (2) Based on these results, a curriculum for writing compositions was conceived with a focus on the development of compositional capabilities at the level of sentence structure. In particular, a composition instructional method was developed and verified in relation to summarizing and composing with a focus on the ‘progymnasmata’ that was European composition curriculum developed with a basis in the study of rhetoric.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義を2点挙げる。(1)日英2国間で児童作文の比較分析を行った結果、日本人児童の方が、英国人児童よりも読み手に配慮し、読み手に伝わるような書き方を様々に工夫していることがわかった。書き言葉におけるコミュニケーション能力の違いが国際比較によって明らかになった。(2)レトリック研究に基づき開発された欧州の作文カリキュラム「プロギュムナスマタ」に着目し、「要約」「構成」に関わる作文指導法を開発・検証した。レトリック研究の知見を取り入れることで日本の作文カリキュラムに系統性を与え、かつ(1)で得た児童のコミュニケーション能力の実態と発達に対応させることを意図した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 文章表現指導における作文技術の系統性に関する研究 ―「プロギュムナスマタ」の検討を中心に―2019

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      宇大国語論究

      Volume: 29 Pages: 85-98

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践的コミュニケーション力の育成(2)―「会話科ことばの時間」のカリキュラム開発(高学年単元)―2017

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      宇大国語論究

      Volume: 28 Pages: 89-102

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 相手意識とパトスを基盤としたコミュニケーション力育成のためのカリキュラム開発2017

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 44 Pages: 179-196

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 低学年児童作文における相手意識の発生と機能―フォリナー・ライティングの国際比較―2016

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 80 Pages: 31-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 実践的コミュニケーション力の育成(1)―「会話科ことばの時間」のカリキュラム開発(低学年単元)―2016

    • Author(s)
      森田香緒里・宇都宮市立清原北小学校
    • Journal Title

      宇大国語論究

      Volume: 27 Pages: 16-29

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日英児童作文における相手意識―発達的観点からの国際比較―2017

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Organizer
      第62回人文科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属中学校
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 初等国語科教育2018

    • Author(s)
      吉田 武男、塚田 泰彦、甲斐雄一郎、長田 友紀(申請者担当:123-135ページ)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082926
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新編 新しい国語1 教師用指導書 研究編 下2016

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新編 新しい国語2 教師用指導書 研究編 下2016

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 国語科重要用語辞典2015

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi