• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on visual arts education in International Baccalaureate(IB)focusing on Middle Years Program(MYP)

Research Project

Project/Area Number 15K04413
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Koike Kenji  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (90528382)

Research Collaborator IIDA Tetsuaki  横浜国立大学教育学部附属横浜中学校, 教諭
GOTO Yasunori  東京学芸大学附属国際中等教育学校, 教諭
TAKE Rieko  東京学芸大学附属国際中等教育学校, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords国際バカロレア / 中等教育プログラム(MYP) / 美術教育 / 探究的な学び / 概念理解 / 探究的な学習 / 中等教育プログラム / ディプロマプログラム / 中等課程
Outline of Final Research Achievements

This study was to investigate the contents of the program of International Baccalaureate(IB)focusing on the secondary education program of Middle Years Program(MYP), and to raise a few suggestions to better use of them in the art education of Japan.1)The revised MYP strengthened the continuity among PYP, MYP, and Diploma Program.2)Comparative study between MYP and the Japanese evaluation showed that introduction of the MYP concepts became easier for junior high schools in Japan to accept.3)Study on outcome of MYP method at a junior high school in Japan.4)Interviews with the MYP, DP students and teachers showed that they acknowledged that their thoughts were deepened by DP TOK.5)Field survey at IB schools confirmed that learning was being done constructively.6)Learning activities at the museums showed that there were many common policies between them and the IB learning.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 国際バカロレア中等教育プログラムを生かした美術科授業の実践研究(2)2018

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 50 Pages: 161-168

    • NAID

      130007621051

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 当事者から見た国際バカロレアの美術教育2018

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要.Ⅰ,(教育科学)

      Volume: 1 Pages: 33-57

    • NAID

      120006425761

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂の趣旨と国際バカロレア初等教育プログラム(PYP)の比較による一考察2018

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      美術教育の理論と実践

      Volume: 未定

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際標準の美術教育について考える-ユネスコスクールと国際バカロレアの学びから-2018

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 79巻第3号(第909号) Pages: 32-35

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際バカロレア・ディプロマプログラム(IBDP)美術科についての考察-DP美術科のねらい,目標,シラバスを中心に-2017

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 38 Pages: 213-224

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国際バカロレア中等教育プログラムを生かした美術科授業の実践研究2017

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 49 Pages: 161-168

    • NAID

      130006594865

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 香港における国際バカロレア実施校の美術教育2017

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要. I, 教育科学

      Volume: 19 Pages: 58-84

    • NAID

      120006026898

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「美術の授業」に関する比較研究2017

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      美術科教育における授業研究のすすめ方

      Volume: 0 Pages: 175-187

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際バカロレア中等課程プログラム(IBMYP)の改訂について(2)-評価を中心に-2016

    • Author(s)
      小池研二
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 37

    • NAID

      130007695873

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 国際バカロレアでの美術の学びについて-ATL (Aproaches To Learning)の理論を中心に-2018

    • Author(s)
      小池研二
    • Organizer
      第40回 美術科教育学会 滋賀大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際バカロレア・ディプロマプログラム(IBDP)美術科についての考察-DP美術科のねらい,目標,シラバスを中心に-2017

    • Author(s)
      小池研二
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi