• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Significance of Hans Freudenthal's Didactics of Mathematics

Research Project

Project/Area Number 15K04418
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Itoh Shinya  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords数学教育論 / ハンス・フロイデンタール / Hans Freudenthal / 数学化 / 数学的活動 / 教授学的現象学 / Didactical Phenomenology / RME / H. フロイデンタール / 教授原理 / デザイン研究 / フロイデンタール / 科学観 / H.フロイデンタール / 陶冶
Outline of Final Research Achievements

Hans Freudenthal's didactics of mathematics has influenced theory and practice in mathematics education worldwide, including in Japan. This study analyzed, reconstructed and characterized Freudenthal's didactics of mathematics in the late 1970's and in the early 1980's. One of the characteristics of his writings related to mathematics education in this period was that they were motivated by positioning mathematics education as a science, based on his views on human beings, society, education, mathematics and science, through educational engineering activities in mathematics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究研究の成果は、次の学術的意義や社会的意義がある。文学的表現が少なくなく体系的に明確に表現し得ていたわけではないフロイデンタールの数学教育論を再構成しその特質を明らかにするとともに、彼の数学教育論を基礎とする国内および国際的な多様な研究や実践の動向の本質的な特徴を根底から把握するという学術的意義である。また、平成29年告示および平成30年告示の学習指導要領の全面実施に向けて、算数・数学科において期待されている、数学的な見方・考え方を働かせた数学的活動を通して、数学的な資質・能力を育成する学習指導の具体化のための手立てを示すという社会的意義である。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 高校数学における探究的・協働的で教科横断的な学び-RMEアプローチへの金沢大学附属高校の取り組み-2020

    • Author(s)
      川谷内哲二・戸田偉・酒井佑士・外山康平・大谷実・伊藤伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 102(3) Pages: 12-23

    • NAID

      130007993583

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学科2020

    • Author(s)
      北村悟朗・戸水吉信・北室好章・伊藤伸也
    • Journal Title

      金沢大学附属中学校 研究紀要

      Volume: 62 Pages: 73-84

    • NAID

      120006487044

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学技術リテラシー育成のための中学校数学科におけるSTEM領域の授業開発の枠組み2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育学会第78回大会要旨集録

    • NAID

      130007792504

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学技術リテラシー育成のための中学校数学科関数領域のデザイン研究2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育方法学会第55回大会発表要旨

      Pages: 95-95

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高大接続を視野に入れたタブレット端末利用型CBTの開発 -数学問題の開発と改良-2019

    • Author(s)
      高橋聡・安野史子・西村圭一・根上生也・祖慶良謙・高橋広明・伊藤仁一・浪川幸彦・伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 193-194

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びを実現する算数科の授業改善2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      石川算数

      Volume: 75 Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学科2019

    • Author(s)
      戸水吉信・北室好章・北村悟朗・伊藤伸也
    • Journal Title

      金沢大学附属中学校 研究紀要

      Volume: 61 Pages: 53-69

    • NAID

      120006487044

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Same but different - Inklusion in Japans Schulen2019

    • Author(s)
      Uchinokura, S., Oshima, R., Takanashi, S., Itoh, S.
    • Journal Title

      Grundschule

      Volume: 2-2019 Pages: 37-39

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] オランダにおける"realistic geometry"とその特質2018

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 575 Pages: 36-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学の研究者と附属学校の実践者の協働的な授業開発2018

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育学会 第77回大会発表要旨収録

      Volume: 77 Pages: 89-90

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] K.GravemeijerとP.Cobbの「デザイン研究」の意義2018

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育方法学会第54回大会発表要旨

      Volume: 54 Pages: 75-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] H.フロイデンタールの数学教授論を支える科学観2017

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 41

    • NAID

      130007436285

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] K.GravemeijerとP.Cobbの「デザイン研究」に関する一考察2017

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育方法学会第53回大会発表要旨

      Volume: - Pages: 126-126

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 実生活を文脈とする数学科の教材の開発-RMEとMascilを手がかりとして-2017

    • Author(s)
      松島信二・田中紘希・伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32(4) Pages: 47-50

    • NAID

      130007387546

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] H.フロイデンタールの教授学的現象学と"Realistic Mathematics Education"における数学的対象論とその実践的意義2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 67-70

    • NAID

      40022277825

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学科における実社会と関わる探究に基づく学習指導に関する研究-"Mathematics and science for life"の教材の分析に基づいて-2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 67-70

    • NAID

      130007436033

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] H.フロイデンタールの教育論-数学教授論の基礎付けに着目して-2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育学会第75回大会発表要旨集録

      Volume: - Pages: 118-119

    • NAID

      130006712605

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学学習の意義や数学の必要性を実感しうる教材の開発-RME理論とmascilを手がかりとして-2016

    • Author(s)
      徳田凌・原佑輔・伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(4) Pages: 53-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数の学習指導の原理の探究-“Realistic Mathematics Education”を指針として-2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      石川算数

      Volume: 72 Pages: 1-1

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 科学技術リテラシー育成のための中学校数学科におけるSTEM領域の授業開発の枠組み2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術リテラシー育成のための中学校数学科関数領域のデザイン研究2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の研究者と附属学校の実践者の協働的な授業開発2018

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育学会 第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] K.GravemeijerとP.Cobbの「デザイン研究」の意義2018

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Collaborative design of realistic mathematics lessons for lower secondary school students in Japan2018

    • Author(s)
      Itoh, S.
    • Organizer
      6th International Realistic Mathematics Education Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] H.フロイデンタールの数学教授論を支える科学観2017

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] K.GravemeijerとP.Cobbの「デザイン研究」に関する一考察2017

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 実生活を文脈とする数学科の教材の開発-RMEとMascilを手がかりとして-2017

    • Author(s)
      松島信二・田中紘希・伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会平成29年度第4回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学学習の意義や数学の必要性を実感しうる教材の開発-RME理論とmascilを手がかりとして-2016

    • Author(s)
      徳田凌・原佑輔・伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会平成27年度第4回研究会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] H.フロイデンタールの教授学的現象学と"Realistic Mathematics Education"における数学的対象論とその実践的意義2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学科における実社会と関わる探究に基づく学習指導に関する研究-"Mathematics and science for life"の教材の分析に基づいて-2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] H.フロイデンタールの教育論-数学教授論の基礎付けに着目して-2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] これだけは知っておきたい 小学校教師のための算数と数学15講2019

    • Author(s)
      溝口達也・岩崎秀樹[編著]
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 理科教育基礎論研究2017

    • Author(s)
      大髙泉[編著]
    • Total Pages
      367
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319002979
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi