• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on Developing Useful Writing Materials and Lessons for Left-handers based on a Study of Learners

Research Project

Project/Area Number 15K04419
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

KOBAYASHI Hideyo  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10631187)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords書写教育 / 書字 / 左利き / 利き手 / NIRS / Handwriting / イギリス / 学習指導要領 / フランス / Cursive writing / 文字学習入門期 / 書字スタイル / ナショナルカリキュラム / 「1988年教育改革法」 / 筆圧握圧 / NIRS
Outline of Final Research Achievements

The relationship between the dominant hand and brain activity has been examined in detail by employing a brain activity-measuring device to measure the differences in the area of brain activity while using the dominant and non-dominant hands in writing activities. Specifically, I considered what differences occur at the place the brain activates when right-handers write letters with their right hands and with their left hands, and also when left-handers write letters with their right hands and with their left hands. The validity of writing with the non-dominant hand was also speculated upon.
Furthermore, in order to formulate hypotheses for this basic research, I analyzed what guidelines are in place in the hand-writing education for left-handers in other countries; in particular, what hand-writing education for left-handers is like in the UK and France.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの書写教育において、左利きに関する研究が充実していたとは言い難い。現在の学習指導要領や書写用教科書でも、左利きの書字及びその指導に関する事項には触れておらず、保護者や指導者からの疑問や不安は後を絶たない。
本研究では、左利き者の書字に関して、書写教育研究で初めてとなる、利き手及び非利き手での書字行為時における脳活動の計測と解析を試み、非利き手での書字行為の妥当性について検討した。また、他国の書字教育の研究には本研究課題の基盤となる要素が含まれていることから、日本以外の国における左手書字者への学習指導の詳細を考察し、左手書字の児童生徒に具体的な示唆を与えるための基礎研究を行った。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 現代フランスの書字教育に関する基礎的研究 ―書字教育の目標と文字学習入門期に先習する書字スタイルに着目して―2019

    • Author(s)
      小林比出代
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 33

    • NAID

      40021966131

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『HANDWRTING OF THE TWENTIETH CENTURY』から読み解くナショナルカリキュラム制定直前後のイギリスにおける Handwriting の教育の実状2019

    • Author(s)
      小林比出代
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代イギリスにおける Handwriting の教育目標及び教材に関する考察 ―「1988年教育改革法」制定当時のナショナルカリキュラムに準拠した在り方との比較―2018

    • Author(s)
      小林比出代
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 32

    • NAID

      40021601254

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 利き手・非利き手での書字活動時における脳血液動態の比較 ―NIRS及び筆圧握圧計測装置による測定を通しての試論―2017

    • Author(s)
      小林比出代
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 31

    • NAID

      40021600708

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習者の発達段階に即した小学校での平仮名学習教材及び学習指導の展望 ―書写教育の視点から―2016

    • Author(s)
      小林比出代
    • Journal Title

      公益財団法人日本習字教育財団 学術研究助成成果論文集

      Volume: 2 Pages: 7-54

    • NAID

      120007100989

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習初期段階における書字動作の学習と学習用筆記具の効果 ―平仮名の学習における磁石筆の有効性―2016

    • Author(s)
      小林比出代 小池勲 押木秀樹
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 30 Pages: 1-10

    • NAID

      40020935790

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現行学習指導要領での重点から再考する現代日本の書写教育 ―南オーストラリア州での Handwriting の学習テキストが示唆する事項を手がかりとして―2015

    • Author(s)
      小林比出代
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 29 Pages: 36-42

    • NAID

      40020841744

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書きことばにおける Paralanguage 機能 ―感覚記憶への導き―2015

    • Author(s)
      八木英理子 小林比出代
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 29 Pages: 21-29

    • NAID

      40020841729

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 現代フランスの書字教育に関する基礎的研究 ―書字教育の目標と文字学習入門期に先習する書字スタイルに着目して―2018

    • Author(s)
      小林比出代
    • Organizer
      第33回全国大学書写書道教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 脳生理学的見地から考察する非利き手での書字活動2018

    • Author(s)
      小林比出代
    • Organizer
      第28回信州大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代イギリスにおける Handwriting の教育目標及び教材に関する考察 ―「1988年教育改革法」制定当時のナショナルカリキュラムに準拠した在り方との比較―2017

    • Author(s)
      小林比出代
    • Organizer
      第32回全国大学書写書道教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 利き手・非利き手での書字活動時における脳血液動態の比較 ―NIRS及び筆圧握圧計測装置による測定を通しての試論―2016

    • Author(s)
      小林比出代
    • Organizer
      第31回全国大学書写書道教育学会
    • Place of Presentation
      岩手大学教育学部
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習初期段階における書字動作の学習と学習用筆記具の効果 ―平仮名の学習における磁石筆の有効性―2015

    • Author(s)
      小林比出代 小池勲 押木秀樹
    • Organizer
      第30回全国大学書写書道教育学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi