• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of "the technique of expression" based on the language activity

Research Project

Project/Area Number 15K04420
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKobe City University of Foreign Studies (2017-2018)
Shinshu University (2015-2016)

Principal Investigator

IWAO Takanori  神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (30578274)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 史  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80608026)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords表現の工夫 / 国語教科書 / 語彙の推移 / 語彙 / 英語教科書 / 言語獲得 / 新出語彙 / 小学校低学年 / 比喩表現
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to compare metaphoric expressions used in Japanese textbooks with the situation of children's language use.First, as a result of the research of the textbook, it was clarified that the metaphorical expression of the textbook is transitioning from the expression which is illustrated using concrete things to the expression which is illustrated using abstract things as the grade goes up.Next, it was pointed out that children often used actions when using languages.In other words, it is pointed out that the use of children's language is limited to expressions that mean concrete things.This means that the transition of the vocabulary of the textbook corresponds to the situation of children's use of language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義としては,教科書において子どもたちが触れる言葉と実生活において用いる言葉との関係を明らかにしようとした点が挙げられる.教科書とは議論の余地もなく子どもたちが触れることになる言語資料だと言えるが,そこで触れる言葉と子どもたちが実生活において使用する言葉との関係を考察することは教材の在り方を問う1つの観点であったと言える.
また,近年,言葉の教育としての国語科という観点の重要性が指摘されているが,本研究のような観点からの研究はまさに上記の国語科の在り方に資するものと言うことができよう.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 肢体不自由児の動詞の使用について2018

    • Author(s)
      岩男考哲・宮地弘一郎
    • Journal Title

      日本語文學系國際學術研討會〈持続可能な社会のための日本語教育と日本文化研究を 模索して〉論文集

      Volume: 2018 Pages: 226-232

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本の「国語」の教科書で提示される語彙に関する考察2017

    • Author(s)
      岩男考哲・宮地弘一郎
    • Journal Title

      2017中國文化大學日本語文學系國際學術研討會〈日本に関する教育と研究:文学・言語の多様性と多元化及び情報の分析と異文化接触〉論文集

      Volume: 2017年 Pages: 39-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校「国語」・「英語」教科書における「異文化間交流」像 : 「コミュニケーション能力の育成」の 前提を問う(その3)2017

    • Author(s)
      仲潔・岩男考哲
    • Journal Title

      『社会言語学

      Volume: 17 Pages: 75-87

    • NAID

      40021409935

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子ども用怒り感情尺度の作成と信頼性・妥当性の検討2017

    • Author(s)
      武部匡也・岸田広平・佐藤美幸・高橋 史・佐藤 寛
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 43-3 Pages: 169-179

    • NAID

      130006189681

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知行動理論によるスポーツメンタルトレーニング技法の展望2017

    • Author(s)
      高山智史・高橋 史
    • Journal Title

      スポーツ心理学研究

      Volume: 44 Pages: 93-103

    • NAID

      130006107963

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Effects of Anger Rumination and Cognitive Reappraisal on Anger-In and Anger-Control2017

    • Author(s)
      Takebe, M., Takahashi, F., Sato, H.
    • Journal Title

      Cognitive Therapy and Research

      Volume: 印刷中 Issue: 4 Pages: 654-661

    • DOI

      10.1007/s10608-017-9837-x

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 価値の明確化を伴う行動活性化手続きの産後うつ症状改善効果―症例報告―2017

    • Author(s)
      高橋 史
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 43 Pages: 105-114

    • NAID

      130006187080

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複合辞「というと」の接続表現的用法について2016

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Journal Title

      日本語文法

      Volume: 16-1 Pages: 71-79

    • NAID

      40020829408

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語教科書に現れる直喩表現に関する調査報告2015

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 25 Pages: 54-57

    • NAID

      120007101497

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 引用形式が名詞句をつなぐ表現について―「という」「といった」「とかいう」について2015

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 9 Pages: 1-8

    • NAID

      120007101397

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校における認知行動療法の活用2015

    • Author(s)
      高橋史
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 27巻6号 Pages: 442-446

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 怒りの抑制に関するポジティブな信念と対処方法および社会的スキルの関連性2015

    • Author(s)
      武部匡也・田原太郎・福田繭子・高橋史
    • Journal Title

      認知療法研究

      Volume: 8 Pages: 116-123

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 後方照応「こんな+名詞」について2019

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      対照研究セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語母語話者に期待されるコミュニケーション観 -英語・国語・日本語教育の教科書分析を通して-2018

    • Author(s)
      仲 潔・岩男考哲・伊藤創
    • Organizer
      韓国日語教育学会言語文化教育研究学会(日本)共同開催 2018年度第34回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An attempt to assess the processing of verbs by the simultaneous measurements of ERPs and NIRS.2018

    • Author(s)
      宮地弘一郎・岩男考哲他
    • Organizer
      the World Congress of International Organization of Psychophysiology 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Iconicity and alternation in direct speech in English2018

    • Author(s)
      木山直毅・伊藤創・岩男考哲
    • Organizer
      Constructional semantics: Cognitive, functional and typological approaches
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「評価属性」をめぐって2018

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      日本言語学会157回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「トキタラ構文」の「評価」的意味はなぜ生じるのか2018

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      対照研究セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of school-based Acceptance and Commitment Therapy on mental health and behavior problems in adolescents.2018

    • Author(s)
      Takahashi Fumito
    • Organizer
      52nd Annual Convention of Association for Behavioral and Cognitive Therapies, Washington D.C.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の「国語」の教科書で提示される語彙に関する考察2017

    • Author(s)
      岩男考哲・宮地弘一郎
    • Organizer
      2017中國文化大學日本語文學系國際學術研討會
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 名詞述語文の「主観性」について2017

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      関西言語学会2017年大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒たちが教科書で触れる”異文化間交流”2016

    • Author(s)
      岩男考哲,仲潔
    • Organizer
      第六回日台アジア未来フォーラム「東アジアにおける知の交 流―越境・記憶・共生―」
    • Place of Presentation
      文藻外語大学(台湾)
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の「国語教科書」で用いられる直喩表現の推移について2015

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      2015年台大日本語文創新国際学術検討会
    • Place of Presentation
      台湾大学
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学の視点で国語教育を眺める2015

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      中学校教育研究会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部附属長野中学校
    • Year and Date
      2015-05-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 名詞類の文法2016

    • Author(s)
      福田嘉一郎・建石始・岩男考哲他
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 臨床児童心理学 実証に基づく子ども支援のあり方(「第7章 子どものODD/CD」を高橋史が担当)2015

    • Author(s)
      石川信一・佐藤正二[編著]
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi