• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Actual situation and problem of ability that can be practiced in daily life

Research Project

Project/Area Number 15K04424
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Yoshimoto Toshiko  三重大学, 教育学部, 教授 (60191053)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 裕子  静岡大学, 教育学部, 教授 (20136154)
星野 洋美  常葉大学, 教育学部, 教授 (50267845)
室 雅子  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (50329645)
Research Collaborator YOSHIHARA Takae  
YOSHIOKA Yoshie  
YASUBA Noriko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords家庭科教育 / 21世紀型能力 / 能力の把握 / 学習指導要領 / 調査の設計 / 実践力 / 学力把握 / アンケート調査 / 学会発表 / 調査実施 / データ入力 / 分析方法の検討 / 調査票の作成 / 予備調査 / 調査設計 / 課題解決ができる力 / 能力論
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to design and carry out a survey to clarify the ability to solve problems by assuming a specific situation in daily life, and to know whether the ability to solve problems can be acquired using knowledge and skills.
Based on the elements and structure of the 21st century type of ability, we investigated the abilities of the five areas of consumer life and environment, diet, clothing life, living life, family and family life. As a result, it became clear that sufficient ability was not acquired depending on the field and contents to be surveyed, and issues concerning contents and learning methods of home economics education became clear.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、21世紀型能力に基づいて基礎力、思考力、実践力の3つ能力の観点から家庭科の学習効果について明らかにしようとした研究である。研究成果の一つ目は、新学習指導要領で求められている能力がこれまでの家庭科の学習を通して育成されたのかを把握することによって、家庭科の内容や学習方法の課題を見出すことができたこと、二つ目は、学習効果を能力面から把握するという調査手法の開発に先駆的役割を担ったことであると考えている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 生活場面で実践できる力の実態と家庭科教育の課題―食生活の学習における能力の育成―2019

    • Author(s)
      星野洋美、吉本敏子、小川裕子、室雅子、吉岡良江、安場規子、吉原崇恵
    • Journal Title

      常葉大学教職大学院研究紀要

      Volume: 5 Pages: 11-28

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 生活場面で実践できる力の実態と課題-住生活の学習に関する能力の育成―2019

    • Author(s)
      小川裕子、吉本敏子、星野洋美、室雅子、吉岡良江、安場規子、吉原崇恵
    • Organizer
      2019年度 日本家庭科教育学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 家族・家庭生活の学習による能力の育成―生活場面で実践できる力の実態と課題―2018

    • Author(s)
      吉岡良江、吉本敏子、小川裕子、星野洋美、室雅子、安場規子、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018(平成30)年度例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 食生活の学習による能力―生活場面で実践できる力の実態と課題―2018

    • Author(s)
      星野洋美、吉本敏子、小川裕子、室雅子、吉岡良江、安場規子、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018(平成30)年度例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費生活と環境の学習による能力の育成―生活場面で実践できる力の実態と課題―2018

    • Author(s)
      吉本敏子、小川裕子、星野洋美、室雅子、吉岡良江、安場規子、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018(平成30)年度例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活場面で実践できる力の実態と課題―前回調査をふまえた調査設計の経過と構想―2017

    • Author(s)
      星野洋美、吉本敏子、小川裕子、室雅子、吉岡良江、安場規子、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi