• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reformation of Morality Teaching on Citizenship Education in Social Studies which Corresponds to New Special Subject named Morality

Research Project

Project/Area Number 15K04427
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

MIZUYAMA Mitsuharu  京都教育大学, 教育学部, 教授 (80303923)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 功太郎  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00270265)
上地 完治  琉球大学, 教育学部, 教授 (50304374)
藤原 孝章  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (70313583)
田中 曜次  同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (90511064)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords社会科教育 / シティズンシップ教育 / 道徳教育 / Character Education / シティズンシップ / 道徳 / 価値 / 品格 / 品格教育 / 価値教育 / character education
Outline of Final Research Achievements

In order to correspond to the introduction of moral education into new national curriculum, firstly, the meaning and position of morality and the formation of value in citizenship education were examined from the viewpoint of teaching reform of morality on citizenship education in social studies. Secondly, the way of education on the relationship between morality and citizenship was compared and examined among the advanced three countries of the UK, Singapore and Hong Kong.
As a result, following two points were clarified. 1) Currently in Japan, the argument did not extend to the stage aiming for the flourishing of humanity beyond citizenship like the UK. 2) From that point of view, the way of crossing citizenship education between civic education and value education like Singapore and Hong Kong will be effective for teaching morality in Japan.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 小学校社会科が担う主権者教育2018

    • Author(s)
      水山 光春,東瀬 里穂,小山 歩,曽我 将司,深藏 心理,三品 知恵
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 203-212

    • NAID

      120006532772

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生と小学生の協同的な学習による主権者意識の向上について~選挙体験ワークショップの取り組みから~2018

    • Author(s)
      藤原 孝章,長瀬 拓也
    • Journal Title

      同志社女子大学社会システム学会『現代社会フォーラム』

      Volume: 14 Pages: 1-13

    • NAID

      120006528715

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 模擬選挙で鍛える,主権者としての社会的な見方・考え方2018

    • Author(s)
      藤原 孝章
    • Journal Title

      明治図書出版『社会科教育』

      Volume: 707 Pages: 30-33

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 規範意識を育てる2017

    • Author(s)
      田中 曜次
    • Journal Title

      京教社会

      Volume: 21 Pages: 63-65

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「特別活動」における評価の課題2017

    • Author(s)
      田中 曜次
    • Journal Title

      京都学園大学総合研究所報

      Volume: 18 Pages: 26-29

    • NAID

      120006016883

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 集団や社会の形成者としての見方・考え方と目ざすべき資質・能力2017

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      教室ツーウェイNEXT

      Volume: 3 Pages: 56-57

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本におけるシティズンシップ教育の展開可能性2016

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 742 Pages: 57-59

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 未来社会とは持続可能な社会のこと2016

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 683 Pages: 28-29

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳の教科化の意味―道徳の時間の特設から積み残された課題―2015

    • Author(s)
      上地完治
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 112 Pages: 114-129

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 見方・考え方の役割と英国シティズンシップ教育におけるストランドの役割ー英国テキストブックの学習活動分析を通じた比較検討-2017

    • Author(s)
      吉村 功太郎
    • Organizer
      日本教科教育学会大会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education Fostering a Sense of Self-affirmation and Participation in Society2016

    • Author(s)
      MIZUYAMA Mitsuharu, KUBOTA Tsutomu
    • Organizer
      12th CitizED International conference on Citizenship and Teacher Education
    • Place of Presentation
      University of Birmingham (U.K.)
    • Year and Date
      2016-07-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] いま求められるグローバルシティズンシップとは Post2015の議論と Global Citizenship Education2016

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育フォーラム(J-CEF)第3回シティズンシップ教育ミーティング
    • Place of Presentation
      立教大学太刀川記念館
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるPost2015の議論とGlobal Citizenship Education2015

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Organizer
      第16回韓国国際理解教育学会第学術大会
    • Place of Presentation
      大韓民国江原大学校
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会科における包摂と排除-主権者教育の落とし穴-2015

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学大学院教育学研究科
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における「ESDをふまえた環境教育」を考える2015

    • Author(s)
      水山光春
    • Organizer
      第26回 日本環境教育学会大会(名古屋)シンポジウム
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学人文社会学部
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 18歳成人社会ハンドブック-制度改革と教育の課題-2018

    • Author(s)
      田中 治彦,林 大介,藤原 孝章
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346212
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教職基礎論2018

    • Author(s)
      金子 邦秀,伊藤 一雄,児玉 祥一,奥野 浩之,田中 曜次,et al.
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      サンライズ出版
    • ISBN
      9784883256365
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育の課程と方法2017

    • Author(s)
      鈴木 敏正,降旗 信一,水山 光春,et al.
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027185
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育2016

    • Author(s)
      小笠原道雄(編) 上地完治
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 18歳選挙権と市民教育ハンドブック2016

    • Author(s)
      開発教育協会編 藤原孝章
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      開発教育協会
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育実習から教員採用初任期までに知っておくべきこと2016

    • Author(s)
      桶谷守他(編) 水山光春
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 名古屋市立大学人文社会学部 2015年度 ESDシンポジウム 「持続可能な発展とは何かを問い直す」報告集2016

    • Author(s)
      別所良美,永田佳之,小栗有子,水山光春,原子栄一郎,曽我幸代
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      名古屋市立大学人文社会学部
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 国際理解教育ハンドブック−グローバルシティズンシップを育むー2015

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会(編) 藤原孝章
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi