A study on development of curriculum, class units and research into international economy literacy in Japan, South Korea, China
Project/Area Number |
15K04428
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 国際経済リテラシー / 日韓 / 教員養成系大学 / 設問調査 / 比較研究 / 韓国2015改訂教育課程 / 日本2020新学習指導要領 / 経済教育 / 金融教育 / 日韓比較 / カリキュラム・マネジメント / 希少性 / 機会費用 / 合理的選択 / 教科書分析 / 韓国経済教育の新動向 / 韓国の2015改訂教育課程 / 創意融合 / 「第4次産業革命」 / 日韓教育課程比較 / 韓国2015改定教育課程 / 総論の内容・特徴変化 / 社会科の内容・特徴変化 / 経済領域の内容・特徴変化 / 経済教育研究 / 日韓中における現地調査 / 設問・調査アンケート / 教員養成系大学・学部 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we first clarified the results of a preliminary questionnaire survey on international economic literacy conducted for students at teacher training universities in Japan and Korea, and future research problems. Specifically, students of Japan A University of Education, Korea B University of Education, Korea C Normal University = preliminary teachers were asked a question survey on international economic literacy, and the overall correct answer rate for each university student was derived. The reason for the difference was inferred. Next, regarding "Research on curriculum and lesson unit development", we focused on the systematic structure of economic education in Korea. How are scarcity, opportunity costs, and rational choices handled in the economic areas of elementary, middle and high school social studies education? Suggested points were extracted for the features and problems.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日韓の国際経済リテラシー調査については、本研究で初めて実施され、その成果は日韓の学術雑誌に掲載されている。日韓共同研究の成果であるという点で学術価値が高い。ただ、中国に関しては諸事情で調査ができなかったことが、惜しまれる。 カリキュラム及び授業単元開発に関しては、大阪教育大学経済教育研究会編『経済教育論序説』大学教育出版社、2020年5月刊行予定の第11章「日韓の経済教育に関するカリキュラム・マネジメントからの比較考察」で公表される。日韓の詳細な教科書の比較分析は学術的な価値がある。なお、同上書は現職の学校教員と大学教員が共により良き経済教育の理論と実践を目指し、その成果を著している。
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Report
(6 results)
Research Products
(10 results)