• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of historical empathy that promotes the integrated formation of historical thinking and understanding.

Research Project

Project/Area Number 15K04431
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HARADA TOMOHITO  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 名誉教授 (90228651)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 二井 正浩  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (20353378)
田中 伸  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords歴史的エンパシー / 歴史的な見方・考え方 / 歴史的思考と理解の一体的形成 / 他者のパースペクティブ / 情意・態度の評価 / doing history / 歴史固有の概念・ツール / 歴史的思考・理解 / 歴史の指導・評価 / 歴史教育 / エンパシー / 共感とケア / 歴史の指導と評価
Outline of Final Research Achievements

In order to unite the historical thinking and understanding, it is indispensable to make the past, which is a distant existence for the students, a familiar thing, a matter of ours. Based on that idea, we focused on the emotional concept of empathy. Then, we examined the theory and method of forming historical thinking and understanding through working empathy. First of all, based on the literature research of the United States and the UK and listening to researchers, we construct a theoretical hypothesis for teaching and evaluating the empathy, then confirming the work of empathy based on observation and analysis of excellent history class, we clarified the validity of the theoretical hypothesis. Ultimately, we developed a teaching model and evaluation criteria for secondary history class.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Open Access: 12 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 歴史的な見方・考え方の再考を-主体的・対話的で深い学びを実現するために-2018

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      研究紀要(日本教材文化研究財団)

      Volume: 47 Pages: 68-73

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国の教師教育者にみるprofessional identity の多様性2018

    • Author(s)
      田中伸(岡田了祐,堀田諭,村井大介,渡邉巧,田口紘子と共著)
    • Journal Title

      教育実践研究・教師教育研究(岐阜大学教育学部研究報告)

      Volume: 20 Pages: 57-67

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] もう一つの歴史的な見方・考え方としてのエンパシー2017

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育(明治図書)

      Volume: 699 Pages: 4-7

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校社会系教科目における価値学習の実態と課題-生徒の価値判断基準とその変容の分析を通して-2017

    • Author(s)
      田中伸(橋本康弘と共著)
    • Journal Title

      法と教育(法と教育学会)

      Volume: 7 Pages: 5-15

    • NAID

      40021336252

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科教育実践における教師のゲートキーピング-消費者市民社会の構築を目指した学校と社会のコミュニケーション-2017

    • Author(s)
      田中伸(前田佳洋,矢島徳宗と共著)
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究紀要

      Volume: 65(2) Pages: 37-49

    • NAID

      40021213559

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科で身につけたい「資質・能力」を育成する学習過程の工夫-主体的に課題をみつけ解決する意識の育て方:本物の体験を通した有意味な学びの積み重ね-2017

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 54(2) Pages: 4-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力育成のための歴史教育の内容構成論-高校の新設科目「歴史総合」を手がかりに-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 39 Pages: 73-78

    • NAID

      130007790839

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「主権者教育」の視点から考える歴史授業デザイン-歴史的エンパシーに着目した参加型学習を-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 53(6) Pages: 36-39

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「歴史実践」としての歴史授業方略-歴史的リテラシーの育成をめざして-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      教育フォーラム

      Volume: 58 Pages: 56-65

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベース・カリキュラムのための歴史的リテラシーの指導と評価-「歴史家のように思考する」フレームワークを手がかりにして-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 49 Pages: 109-118

    • NAID

      120005851553

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] どのように学ぶか 何ができるようになるかの視点からの社会科授業デザイン-キーワードは「真正の学び」と「バックワード・デザイン」-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 53(12) Pages: 22-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国におけるナショナル・ヒストリー・デイの示唆するもの ―歴史実践としての歴史学習―2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団調査研究シリーズ

      Volume: 68 Pages: 85-94

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Direction of History Education for East-Asian Co-Prosperity: Paradigm Shift from Teaching History to Teaching Historiography2016

    • Author(s)
      Tomohito HARADA
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: Vol.5 Pages: 95-103

    • NAID

      120005744102

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベース・カリキュラムのための歴史的リテラシーの指導と評価 -「歴史家のように思考する」フレームワークを手がかりにして-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 49 Pages: 1-11

    • NAID

      120005851553

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 主権者教育の視点から考える歴史授業デザイン-歴史的エンパシーに着目した参加型学習を-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育(明治図書)

      Volume: 686 Pages: 36-39

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] History Learning as Citizenship Education; Collaborative Learning based on Luhmann's Theory of Communication2016

    • Author(s)
      Noboru TANAKA
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: Vol.5 Pages: 57-70

    • NAID

      120005744098

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(地理歴史)2015

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 950 Pages: 22-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーション理論に基づく社会科教育論-「社会と折り合いをつける力」の育成を目指した授業デザイン-2015

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 83 Pages: 1-12

    • NAID

      110010028051

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Differences of Citizenship Awareness in Japan and UK -How students argue for controversial issues?2015

    • Author(s)
      Noboru TANAKA
    • Journal Title

      Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education

      Volume: Vol.4, No.i Pages: 43-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「社会」と議論する社会形成のための授業開発-ゲストティーチャーとともに作り出す公共空間の可能性-2018

    • Author(s)
      田中伸(空健太,加藤雅也と共同発表)
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学びへのモチベーション」を基盤としたカリキュラム論-働かせる「見方・考え方」の前提を疑う-2017

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会系教科目における価値学習の実態と課題(2)ー授業内容と高校生へのヒアリング調査の分析を踏まえてー2016

    • Author(s)
      田中伸,他2名
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 資質・能力育成のための歴史教育の内容構成論-高校の新設科目「歴史総合」を手がかりに-2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史教育における「問い」と主権者育成に関する考察-三つのアプローチ-2016

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会合同研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「学び続ける主権者」を育成する社会科教育実践ー子ども・社会の文脈を用いた授業論ー2016

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会合同研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] An Exploration of Possibilities in Japan's Newly Established High School Course "Integrated History" :Towards the History Education Promoting Justice and Equal World.2016

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      インドネシア教育大学 社会科教育・歴史教育国際セミナー
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学(バンドン)
    • Year and Date
      2016-10-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Direction of History Education for East-Asian Co-Prosperity: Paradigm Shift from Teaching History to Teaching Historiography2015

    • Author(s)
      Tomohito HARADA
    • Organizer
      Korea Contemporary History Association
    • Place of Presentation
      Seoul National University of Education
    • Year and Date
      2015-10-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 今、教科教育学の存在理由が問われている2015

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学大学院教育学研究科
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新学習指導要領 中学校社会の授業づくり(印刷中)2018

    • Author(s)
      原田智仁
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 中学校 新学習指導要領の展開 社会編2017

    • Author(s)
      原田智仁(編著)
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183342140
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 地域から考える世界史-日本と世界を結ぶ2017

    • Author(s)
      原田智仁(藤村泰夫他27人と共著)
    • Total Pages
      429
    • Publisher
      勉誠出版
    • ISBN
      9784585221913
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育におけるカリキュラム・マネジメント2017

    • Author(s)
      田中伸(須本良夫と共編著)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      梓出版社
    • ISBN
      9784872626469
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      原田智仁(編著者),二井正浩(編著者),田中伸,他
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育のルネサンス-実践知を求めて-2016

    • Author(s)
      原田智仁,二井正浩,田中伸他
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      保育出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育学研究法ハンドブック2015

    • Author(s)
      田中伸,他
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi