• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Interdisciplinary Research Field between Art Education and Special Needs Education

Research Project

Project/Area Number 15K04440
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ikeda Satoshi  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (80610922)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MOGI Kazuji  群馬大学, 教育学部, 教授 (30145445)
CHIKURINJI Takeshi  広島大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (50332169)
KODAMA Makiko  広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10513202)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords美術科教育 / 特別支援教育 / インクルーシブ / 特別支援学校の全国調査 / 重度・重複障害 / 指導理論 / インクルーシブ教育 / 全国調査 / 複合研究領域 / 造形活動
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop an interdisciplinary research field between art education and special needs education and to develop research and practical infrastructure that can be easily accessed by domestic and foreign researchers in this field. The results of this research are as follows: 1) We developed a teaching theory of formative activities to improve the Quality of Life of children with severe and multiple disabilities. 2) We conducted a questionnaire survey on art teachers who are heads of their departments of special needs schools throughout the country, and we collated basic data on the implementation rate of art practice, opportunities of professional development for teachers and the difficulty of teaching art. 3) Qualitative research, quantitative research, and mixed method techniques were arranged and shown to be research methods that can be used in the interdisciplinary research field of art education and special needs education.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 7 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校における美術の実施実態に関する全国調査Ⅱ-各校種間における指導困難事項の差異について-2018

    • Author(s)
      池田吏志、児玉真樹子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 39

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校における美術の実施実態に関する全国調査2017

    • Author(s)
      池田吏志、児玉真樹子、髙橋智子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 38 Pages: 45-60

    • NAID

      130007701900

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 重度・重複障害児のQOL を高める造形活動の指導理論構築に向けた実証的研究2017

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 49 Pages: 33-40

    • NAID

      130006594882

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 重度・重複障害児の造形活動における意欲と能力発揮を基軸としたQOL評価法の開発2017

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 1-10

    • NAID

      120006221840

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 美術教育の実践研究における研究課題とリサーチ・メソッドの選択に関する事例研究2017

    • Author(s)
      手塚千尋、佐藤真帆、笠原広一、池田吏志
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集第50号

      Volume: 50 Pages: 35-42

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「合理的配慮」実現につながる教材・教具づくり研修プログラムの開発2017

    • Author(s)
      若松昭彦、川田和男、木村彰孝、池田吏志、牟田口辰己、川合紀宗、氏間和仁、谷本忠明、林田真志、竹林地毅、船橋篤彦、河口麻希、本渡葵
    • Journal Title

      平成28年度広島大学共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 平成28年度 Pages: 17-26

    • NAID

      120006027252

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 重度・重複障害児の造形活動のアクション・リサーチⅡ-造形活動におけるQOL向上のための授業改善の方策-2016

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 37

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アクション・リサーチの研究デザイン-特別支援学校の造形活動に関する研究を事例として2016

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      アートの体験活動の普及を支える実践研究を考える-美術館・学校・地域の美術教育の研究事例から-報告書

      Volume: 1 Pages: 44-52

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 重度・重複障害児の関わりに関する教育研究の動向と課題2015

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第一部

      Volume: 64 Pages: 29-38

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別支援学校における造形活動の題材2015

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1179 Pages: 14-21

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校で実施される美術の指導困難に関する研究2018

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      第40回美術科教育学会滋賀大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における美術の実施実態に関する全国調査2017

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      第39回美術科教育学会静岡大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A National Survey on the Implementation Realities of Art Education Under the Inclusive Education System in Japan2017

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda
    • Organizer
      35th World Congress of the International Society for Education through Art
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障害のある子どもを対象にした美術科教育の現状・実践・課題2017

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      Seminar on Art Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育システムにおける美術(1)-特別支援学校および卒業後の多様な実践事例の検討-2017

    • Author(s)
      池田吏志、髙橋智子、大江登美子、北島珠水、柴田洋佑、池永真義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Cooperative Learning of Art Education Using iPads in an Inclusive Classroom2016

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda & Tomoko Takahashi
    • Organizer
      InSEA Regional Conference Vienna 2016
    • Place of Presentation
      University of Applied Arts Vienna (Austria)
    • Year and Date
      2016-09-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 重度・重複障害児の造形活動における授業改善の理論化2016

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟日報メディアシップ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 重度・重複障害児のQOLを高める造形活動の実証的研究2016

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      第39回美術科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] アクション・リサーチの研究デザイン-特別支援学校の造形活動に関する研究を事例として2016

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      福岡教育大学COC事業・福岡市美術館共催事業美術教育フォーラム アートの体験活動の普及を支える実践研究を考える 美術館・学校・地域の美術教育の研究事例から
    • Place of Presentation
      福岡市美術館(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2016-01-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 重度・重複障害児の造形活動-美術科教育と特別支援教育の複合研究領域の創設に向けて-2016

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      全国教育大学協会中国支部研究会
    • Place of Presentation
      HAKUWAホテル(広島県東広島市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 美術教育実践研究のテーマ創出と方法論に関する研究2016

    • Author(s)
      手塚千尋、佐藤真帆、笠原広一、池田吏志
    • Organizer
      第50回記念日本美術教育研究発表会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 図画工作科・美術科におけるインクルーシブな協同学習2015

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      広島大学 平成27年度発達障害のある児童生徒に対する早期支援・教職院の専門性向上事業
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2015-12-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 重度・重複障害児を対象とした造形活動のアクションリサーチ Mixed Methodsを用いた造形活動のQOL評価と仮説生成2015

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      第53回日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 重度・重複障害児の造形活動-QOLを高める指導理論-2018

    • Author(s)
      池田吏志
    • Total Pages
      497
    • Publisher
      (株)ジアース教育新社
    • ISBN
      4863714513
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi