• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on Universal Design of home economics Classes : To prevent secondary difficulties

Research Project

Project/Area Number 15K04442
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

ITO Keiko  広島大学, 教育学研究科, 教授 (50184651)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords家庭科 / インクルーシブ教育 / 授業のユニバーサルデザイン / 家庭科授業 / ユニバーサルデザイン / 二次的困難
Outline of Final Research Achievements

Focusing on home economics classes in regular classes that encompass children with special educational needs, we developed teaching methods for universal design in home economics classes to prevent secondary difficulties. In addition, based on these results, we developed and prepared a universal design checklist for home economics classes for home economics teachers in both booklet and ICT-based versions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

家庭科教員は多様な教育的ニーズを必要とする子どもに応じた授業の在り方に、一人で悩み試行錯誤しながらも授業を行っていたが、本研究によって家庭科のユニバーサルデザインの指導方法を用いた授業および家庭科授業独自のユニバーサルデザインチェックリストが開発できたことは、家庭科教員が合理的配慮に対応した授業を立案・実践することを可能とし、さらには、実習授業の多い家庭科において二次的困難は子どもの事故や怪我に繋がりやすいが、その危険を回避できる一助となる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 家庭科におけるインクルーシブ教育2019

    • Author(s)
      伊藤圭子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 61巻4号

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校家庭科の「幼児とのふれあい体験学習」における教師の危険意識に関する検討2018

    • Author(s)
      伊藤優・山本奈美・伊藤圭子
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 47号 Pages: 125-131

    • NAID

      130005790863

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校家庭科における「幼児とのふれあい体験学習」―アクティブ・ラーニングによる授業モデルの開発と実践―2017

    • Author(s)
      藤井志保・中山芙充子・伊藤圭子・高橋均
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 第45号

    • NAID

      120006313712

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校における初任家庭科教員が直面する困難克服プロセスの検討2017

    • Author(s)
      西村由佳・伊藤圭子
    • Journal Title

      学習システム研究

      Volume: 第5号 Pages: 1-14

    • NAID

      120005998245

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Process of Overcoming  Difficulties Faced by Novice Home Economics Teachers in Elementary Schools2017

    • Author(s)
      Yuka Nishimura and Keiko Ito
    • Journal Title

      Theory and Research for Developing Learning Systems

      Volume: Vol.3 Pages: 13-26

    • NAID

      120005998267

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別な教育的ニーズのある子どもを対象とした家庭科教育2016

    • Author(s)
      伊藤圭子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 59巻1号 Pages: 3-12

    • NAID

      130005632211

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校の調理器具・用語に関する知識の定着2016

    • Author(s)
      望月てる代・伊藤圭子
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 283-287

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校教員養成課程学生の調理器具・用語に関する知識の実態2016

    • Author(s)
      望月てる代・伊藤圭子
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 4 Pages: 65-70

    • NAID

      120005726206

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 特別支援学校高等部「家庭」における中・高接続に関する教師の課題意識2018

    • Author(s)
      斎藤紀子 伊藤圭子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校家庭科と家庭との連携をうながす支援の検討2017

    • Author(s)
      桒原知恵・伊藤圭子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会中国地区会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校家庭科の「幼児とのふれあい体験学習」における教師の危険意識に関する検討2017

    • Author(s)
      伊藤優・山本奈美・伊藤圭子
    • Organizer
      日本家政学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの「つまずき」に着目したインクルーシブな家庭科授業 の検討 -小学校における単元 「わくわくミシン 」-2017

    • Author(s)
      伊藤圭子・小林歩
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科授業における「危険」に対する教師の意識に関する検討2016

    • Author(s)
      伊藤圭子・山本奈美・伊藤優
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中学校家庭科の被服実習における安全教育の実態2016

    • Author(s)
      伊藤圭子・山本奈美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      新潟・朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中学校家庭科の調理実習に関連した安全指導の実態調査2016

    • Author(s)
      山本奈美・伊藤圭子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      新潟・朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 新任家庭科教員が直面する困難の克服過程-新任教員へのインタビュー調査-2015

    • Author(s)
      伊藤圭子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県・鳴門市)
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 実践的指導力をつける家庭科教育法2018

    • Author(s)
      多々納道子 伊藤圭子編著
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784864299886
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「気になる子ども」と共に学ぶ家庭科ー特別な支援に応じた授業づくりー2017

    • Author(s)
      伊藤圭子編著
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] アクティブラーニングを活かした家庭科の授業開発ー「深い学び」に向けて2017

    • Author(s)
      伊藤圭子ほか
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      9784877303976
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      日本教科教育学会
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi