Development of science instruction for foresting scientific thinking based on metacognitive ability
Project/Area Number |
15K04448
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Kochi University |
Principal Investigator |
KUSABA MINORU 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (00737851)
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Research Collaborator |
HARADA Yuki
SUZUKI Tatsuya
CHI Eunsup
NISHIGAWA Takuma
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | メタ認知 / 動機づけ / 学習方略 / 科学的思考力 / 理科学習 / 観察・実験 / 科学的探究活動 / ワーキングメモリ / 理科 / 課題解決方略 / アクティブラーニング型理科授業 / 方略 / 動機づけモデル / 実験動機づけ / 実験方略 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop the teaching methods for foresting scientific thinking based on metacognitive ability. The main results were as follows:(1) Metacognition had moderation effects on the relationship between academic motivation and learning strategies.(2) The science lessons that promoted metacognitive activities could forest scientific thinking ability.(3) Metacognition may also have moderation effects on working memory.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新学習指導要領では,教育課程を通して子どもたちに育成を目指す資質・能力としてメタ認知が明示的に位置づけられており、理科教育においてもその能力を育成することが求められている。本研究成果では、理科学習におけるメタ認知の働き、その能力を育成するための具体的な理科授業について示すことができた。したがって、理科学習におけるメタ認知の機能の解明や科学的思考力を育成するための理科授業の構築に寄与するものと考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(45 results)