Project/Area Number |
15K04449
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Fukuoka University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小田 泰司 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (60452702)
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Research Collaborator |
SAKAI Kiyotaka 福岡教育大学, 教職大学院, 講師
MOTOSHIGE Yuhei 福岡教育大学附属小倉中学校, 教諭
SAISHO Kenta 福岡教育大学附属福岡中学校, 教諭
YAMADA Yasuo 福岡教育大学附属久留米中学校, 教諭
FUJIOKA Taro 福岡教育大学附属福岡小学校, 教諭
IDE Tsukasa 福岡教育大学附属福岡小学校, 教諭
MIURA Kenichi 福岡市教育委員会, 主任指導主事
KAYATA Toshihiko 宗像市立加東西小学校, 教諭
SHIBATA Yasuhiro 福岡教育大学附属小倉中学校, 教諭
DOKI Osamu 福岡教育大学附属福岡中学校, 教諭
INOUE Masanari 福岡教育大学附属福岡中学校, 教諭
TAGUCHI Kazuhide 福岡教育大学附属久留米中学校, 教諭
SAIHOU Jun 福岡教育大学附属福岡小学校, 教諭
KINOSHITA Shoichi 福岡教育大学, 教育学部, 非常勤講師
FUKUZAKI Yasunori 福岡県立修猷館高等学校, 教諭
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 市民的資質 / 関係構築思考 / パフォーマンス評価・課題 / 真正な学び / レリバンス / 学習のための評価 / 市民的挑戦要件 / パフォーマンス課題 / 真正の学び / 長期的検証 / 市民的資質評価 / 真正の学力 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is the teaching of “thinking relationships with others”, which is an important citizenship to be fostered in social studies, based on Performance Assessments that require a realistic and independent inquiry. It is to develop a social studies worksheet for class improvement which unites teaching and assessment. Specifically, we analyzed a worksheet collection in elementary and junior high schools in Fukuoka prefecture and a questionnaire survey to the students, worksheet guidance evaluation case development by performance tasks, and effect verification by class practice of development cases. As research results, (1) Clarification of the underlying framework, (2) Linking performance tasks with Authenthic Achievement theory, (3) Citizen's challenge requirements as a social studies's relevance, (4) Typographicalization of Authenthic Achievement by citizen's challenge requirements, Revealed empirically.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の最終的な成果は,(1) 社会科パフォーマンス課題における真正性を学習機能調整要件のみに拠らず,市民的挑戦要件の「波及効果・影響力」及び「責任」から捉えたこと,(2) 市民的挑戦要件としての真正性の類型及び段階を明らかに区分したこと,(3) 社会科のパフォーマンス課題における現実の文脈としての真正性を段階ごとに方略化し,実践レベルでその実践可能性を明らかにしたことである。真正な学びのパフォーマンス課題の提示から始める「深い学びの学習→主体的+対話的」への発想転換が急務であると同時に,それこそが,社会科が真に「社会に開かれた教育課程」の核として蘇生,存命し得る鍵になることを提示した。
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