• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Social Studies Worksheet Development for Teaching and Evaluating Relationship Building Thinking with Others by Performance Assessment

Research Project

Project/Area Number 15K04449
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Toyoshima Keiji  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (90380378)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小田 泰司  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (60452702)
Research Collaborator SAKAI Kiyotaka  福岡教育大学, 教職大学院, 講師
MOTOSHIGE Yuhei  福岡教育大学附属小倉中学校, 教諭
SAISHO Kenta  福岡教育大学附属福岡中学校, 教諭
YAMADA Yasuo  福岡教育大学附属久留米中学校, 教諭
FUJIOKA Taro  福岡教育大学附属福岡小学校, 教諭
IDE Tsukasa  福岡教育大学附属福岡小学校, 教諭
MIURA Kenichi  福岡市教育委員会, 主任指導主事
KAYATA Toshihiko  宗像市立加東西小学校, 教諭
SHIBATA Yasuhiro  福岡教育大学附属小倉中学校, 教諭
DOKI Osamu  福岡教育大学附属福岡中学校, 教諭
INOUE Masanari  福岡教育大学附属福岡中学校, 教諭
TAGUCHI Kazuhide  福岡教育大学附属久留米中学校, 教諭
SAIHOU Jun  福岡教育大学附属福岡小学校, 教諭
KINOSHITA Shoichi  福岡教育大学, 教育学部, 非常勤講師
FUKUZAKI Yasunori  福岡県立修猷館高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords市民的資質 / 関係構築思考 / パフォーマンス評価・課題 / 真正な学び / レリバンス / 学習のための評価 / 市民的挑戦要件 / パフォーマンス課題 / 真正の学び / 長期的検証 / 市民的資質評価 / 真正の学力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is the teaching of “thinking relationships with others”, which is an important citizenship to be fostered in social studies, based on Performance Assessments that require a realistic and independent inquiry. It is to develop a social studies worksheet for class improvement which unites teaching and assessment. Specifically, we analyzed a worksheet collection in elementary and junior high schools in Fukuoka prefecture and a questionnaire survey to the students, worksheet guidance evaluation case development by performance tasks, and effect verification by class practice of development cases. As research results, (1) Clarification of the underlying framework, (2) Linking performance tasks with Authenthic Achievement theory, (3) Citizen's challenge requirements as a social studies's relevance, (4) Typographicalization of Authenthic Achievement by citizen's challenge requirements, Revealed empirically.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最終的な成果は,(1) 社会科パフォーマンス課題における真正性を学習機能調整要件のみに拠らず,市民的挑戦要件の「波及効果・影響力」及び「責任」から捉えたこと,(2) 市民的挑戦要件としての真正性の類型及び段階を明らかに区分したこと,(3) 社会科のパフォーマンス課題における現実の文脈としての真正性を段階ごとに方略化し,実践レベルでその実践可能性を明らかにしたことである。真正な学びのパフォーマンス課題の提示から始める「深い学びの学習→主体的+対話的」への発想転換が急務であると同時に,それこそが,社会科が真に「社会に開かれた教育課程」の核として蘇生,存命し得る鍵になることを提示した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ガチな問題,リアルな社会との出会いを演出2019

    • Author(s)
      柴田康弘
    • Journal Title

      明治図書出版『教育科学社会科教育』

      Volume: No.720 Pages: 46-49

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自由な空間と時間で地域調査にチャレンジ2019

    • Author(s)
      柴田康弘
    • Journal Title

      明治図書出版『教育科学社会科教育』

      Volume: No.723

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科パフォーマンス課題における真正性の類型化と段階性の実践的検証2018

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘
    • Journal Title

      日本社会科教育学会『社会教育科研究』

      Volume: 135 Pages: 14-26

    • NAID

      40021771254

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 他者性と状況性を埋め込んだ活用型テストを!2018

    • Author(s)
      柴田康弘
    • Journal Title

      明治図書出版『教育科学社会科教育』

      Volume: No.713 Pages: 74-75

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校社会科公民的分野だからこその,よりリアル(真正)な授業と検証(授業研究)を!2018

    • Author(s)
      柴田康弘
    • Journal Title

      明治図書出版『教育科学社会科教育』

      Volume: No.715 Pages: 98-101

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「コンピテンシー・ベイス・カリキュラムの内容編成と評価の実際 - オハイオ州におけるCBE社会科編の場合 -」2018

    • Author(s)
      小田泰司
    • Journal Title

      『初等教育カリキュラム研究』

      Volume: 6 Pages: 17-29

    • NAID

      120006425949

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「社会科「パフォーマンス評価」の現状・問題・克服」2017

    • Author(s)
      豊嶌啓司
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: No.694 Pages: 112-115

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「概念活用の思考評価 - 再文脈化により他者との関係構築思考を評価する中学校社会科の評価問題開発 -」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘
    • Journal Title

      『社会科研究』

      Volume: 第85号 Pages: 1-12

    • NAID

      130006745037

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「アウトカムのための社会科市民的資質評価 -「真正の学力」論と「学習のための評価」論を手がかりに-」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘
    • Journal Title

      『教育目標・評価学会紀要』

      Volume: 第26号 Pages: 41-51

    • NAID

      40021568716

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学びを社会に開く社会科の学習デザインとは -真正な学び論と学習のための/としての評価論を手がかりとした,主体的・対話的・深い学びの小学校及び中学校ワークシート事例-2019

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・小田泰司・柴田康弘・木下祥一・萱田稔彦
    • Organizer
      福岡社会科教育実践学会,第10回研究大会(福岡教育大学附属福岡小学校:福岡県)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 主権者教育とカリキュラム・マネジメント-真正な社会科学習で主権者を育てる-2019

    • Author(s)
      柴田康弘・豊嶌啓司
    • Organizer
      日本教育大学協会社会科部門関東地区会/日本社会科教育学会(林野会館:東京都)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントによるコンピテンス育成の長期的検証(Ⅱ) - 談話分析による質的検証 -2018

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・柴田康弘
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会(和歌山大学:和歌山県)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 真に社会に開かれた学びで市民的資質を育成するためのカリキュラム・マネジメント - 社会科の役割と限界-2018

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・柴田康弘・木下祥一・三浦研一・齋藤淳
    • Organizer
      全国社会科教育学会,第67回全国研究大会 (山梨大学:山梨県)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 汎用的な資質・能力を育成するカリキュラム・マネジメントのための予備的研究Ⅱ - 先進的実践の長期的,質的検証を通して -2018

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・柴田康弘・三浦研一・木下祥一・福崎泰規
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回研究大会(和光大学:東京都)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コンピテンシー・ベイス・カリキュラムとその評価に関する研究 ―1990年代のオハイオ州におけるCBEプログラム社会科編から ―」2018

    • Author(s)
      小田泰司
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第2回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会科における市民的挑戦としての真正な学び - 中学校地理的分野:地域学習における学習単元開発の事例から-」2018

    • Author(s)
      柴田康弘
    • Organizer
      福岡社会科教育実践学会第9回研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「カリキュラム・マネジメントによるコンピテンス育成の長期的検証 -社会科・道徳・総合的な学習を中心に -」2017

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘・三浦研一
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会科パフォーマンス課題における真正性の問題と克服 - レリバンスとPBL理論を手がかりに -」2017

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘・木下祥一
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「汎用的な資質・能力を育成するカリキュラム・マネジメントのための予備的研究 - 社会科,道徳,総合的な学習を核とした教科等横断的な学習設計・評価から -」2017

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・柴田康弘・三浦研一・木下祥一・福崎泰規
    • Organizer
      教育目標・評価学会第28回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「コンピテンシー・ベイスの小学校社会科プログラムに関する研究 -Ohio’s Model Competency-Based Programの分析を通して-」2017

    • Author(s)
      小田泰司
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県,広島市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「市民的資質を育成する社会科パフォーマンス課題の実践的検討」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・柴田康弘・木下祥一
    • Organizer
      教育目標・評価学会第27回研究大会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京都,国立市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「市民的資質を育成する社会科パフォーマンス課題の検討 」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘・木下祥一
    • Organizer
      全国社会科教育学会,第65回全国研究大会,社会系教科教育学会第28回研究発表大会合同研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県,加東市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「現実の文脈から真正な市民的資質を育成する社会科パフォーマンス課題の実践的検討 」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県,福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「「学習科学」研究からの社会科省察 - 概念活用の思考評価を事例に -」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘
    • Organizer
      社会系教科教育学会第27回研究発表大会,課題研究Ⅱ
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県,鳴門市)
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「パフォーマンス課題からみた意思決定型授業実践分析 -「真正性」に着目して -」2016

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆・柴田康弘
    • Organizer
      社会系教科教育学会第27回研究発表大会,自由研究発表
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県,鳴門市)
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会科実践におけるパフォーマンス課題の検討 ― 他者との関係構築思考を指導評価する社会科ワークシート開発に向けて ―」2015

    • Author(s)
      豊嶌啓司・坂井清隆
    • Organizer
      教育目標・評価学会第26回研究大会,自由研究発表
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府,京都市)
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「概念活用の思考評価 - 再文脈化により他者との関係構築思考を評価する中学校社会科の評価問題開発 -」2015

    • Author(s)
      豊嶌啓司・柴田康弘
    • Organizer
      全国社会科教育学会第64回全国研究大会,自由研究発表
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県,東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi