• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on experiential appreciation education

Research Project

Project/Area Number 15K04451
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Ogata Nobuyuki  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (60535714)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松永 拓己  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10380990)
関根 浩子  崇城大学, 芸術学部, 教授 (10553589)
水野 裕史  筑波大学, 芸術系, 助教 (50617024)
Research Collaborator MURATA takashi  
YOSHIDA kasumi  
UEMURA tomoko  
MATSUSHIMA mutsuo  
MORIUCHI kazuhisa  
YAMAGUCHI hajime  
IWAMA misaki  
TANAKA yurie  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords美術鑑賞 / 体験型 / 日本美 / 石庭 / ブルネレスキ / ギベルティ / 審査 / 評価 / 西洋彫刻 / ルネサンス / フィレンツェ / 熊本地震 / シンポジウム / 鑑賞教育
Outline of Final Research Achievements

This study is a proposal of a new art appreciation method that has never been done before. In this new art appreciation classes, students confront the object to be appreciated through virtual experiences in such specific positions as if they were art creators, judges of art works, curator, or art teachers, etc. so that they can enhance artistic abilities. In classes like “Building a Stone Garden”, “Reexamination of the Early Renaissance Competition”, or “Evaluation of Works as a Teacher”, by letting the students grasp what kind of elements the works are constructed with, we researched what kind of learning effects and abilities they were able to get.
Through this research we have found that there are eight items that can be cultivated in these classes. They are: “aesthetic sense developing”, “creation and ingenuity”, “improving communication abilities”, “experience-based truth”, “construction of better human relationships”, and so on.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの鑑賞教育は「知識型」「クイズ型」「対話型」にまとめることができる。本研究は具体的な立場になって鑑賞対象に対峙する全く新しい学習法という学術的意義を有する。培われる能力や効果は【研究成果の概要】に記したものに加え「授業への意欲」「次の鑑賞への自主的発展」「制作表現への発展と意欲」など様々な発展性も期待される。
論文やシンポジウム、ホームページなどいろんな手段で意見交換や広報活動に努めてきた。鑑賞を「温故知新」と捉えれば、「鑑賞」によって身に付き研ぎ澄まされていく様々な能力は、「表現」として未来に生かされていくことだろう。本研究は「人づくり」「未来づくり」という社会的意義も有している。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2019 2018 2016 2015 Other

All Journal Article (19 results) (of which Open Access: 14 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 体験型鑑賞教育の研究 - 体験型鑑賞授業の実践と使用する教具セットからの考察 -2019

    • Author(s)
      緒方信行
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 5-34

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における鑑賞の活動の方向性を探る - 図画工作科の活動へつなげるために -2019

    • Author(s)
      犬童昭久
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 35-42

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 未来型の鑑賞教育 - 鑑賞活動を通して人を育てる実践 -2019

    • Author(s)
      松島睦朗
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 43-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校美術における鑑賞と表現の一体化の実践からの考察 - 高等学校の現場から -2019

    • Author(s)
      山口 一
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 59-67

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学びの質を問う鑑賞教育の実践 - 思考のプロセスに係る「見える化」の試み -2019

    • Author(s)
      森内和久
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 69-74

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞教材としての浮彫の可能性と鑑賞ポイント - ギベルティのサン・ジョヴァンニ洗礼堂青銅門扉の造形的特徴に着目して -2019

    • Author(s)
      関根浩子
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 75-84

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ミケランジェロの彫刻表現についての研究と鑑賞教育への発展2019

    • Author(s)
      岩間美咲希
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 85-92

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ベルニーニの人体表現に関する考察と鑑賞教育への展開2019

    • Author(s)
      田中悠里恵
    • Journal Title

      未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -

      Volume: 1 Pages: 93-100

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体験型鑑賞教育の研究 - 鑑賞授業「あなたも審査員 ~表現にもいろんな道がある!~ 」をもとに -2018

    • Author(s)
      緒方信行
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 149-156

    • NAID

      120006551983

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 翻訳「第3章 コンクール(『ロレンツォ・ギベルティ』より)」リチャード・クラウトハイマー2018

    • Author(s)
      関根浩子 翻訳
    • Journal Title

      崇城大学芸術学部研究紀要

      Volume: 12 Pages: 49-66

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 翻訳「ギベルティ、物語芸術の匠(「ロレンツォ・ギベルティとその工房」より)」ゲイリー・M・ラドク2018

    • Author(s)
      関根浩子・金田紗弥・呼子和友 共訳
    • Journal Title

      崇城大学芸術学部研究紀要

      Volume: 12 Pages: 67-84

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体験型鑑賞教育の研究 -ブルネレスキ作とギベルティ作のレリーフの教材としての価値-2018

    • Author(s)
      緒方信行
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 63-70

    • NAID

      120006389515

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体験型鑑賞教育の研究 -鑑賞授業「ルネサンスのライバル1 ブルネレスキとギベルティ」をもとに-2018

    • Author(s)
      緒方信行
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究増刊号

      Volume: 増刊号 Pages: 87-94

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高精細複製文化財による鑑賞教育と文化財保護 -二条城松鷹図を例に-2018

    • Author(s)
      水野裕史、佐々木あきつ
    • Journal Title

      大学美術教育学会「美術教育学研究」

      Volume: 50 Pages: 337-344

    • NAID

      130007621033

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 《翻訳》1401年-1403年 青銅門扉コンクールと共作(「ロレンツォ・ギベルティとその工房」より) ゲイリー・M・ラドク2018

    • Author(s)
      関根浩子・藤井七海 共訳
    • Journal Title

      崇城大学芸術学部研究紀要

      Volume: 11 Pages: 71-88

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 《翻訳》イタリアにおける美術コンクールの起源 ギベルティが勝利した1401年のフィレンツェ洗礼堂門扉コンテストに先行する芸術家間のコンクールの諸形態 アンテ・ミッデルドルフ・コーゼカルテン2018

    • Author(s)
      関根浩子
    • Journal Title

      崇城大学芸術学部研究紀要

      Volume: 11 Pages: 89-107

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 高精細複製文化財を活用した鑑賞教育の実践と評価 -酒井抱一筆「三十六歌仙図屏風」を例に-2016

    • Author(s)
      水野裕史、佐々木あきつ
    • Journal Title

      こうさく学

      Volume: 4 Pages: 41-54

    • NAID

      40021387622

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 体験型鑑賞教育の研究 ー鑑賞授業教具「石庭授業セット」についてー2016

    • Author(s)
      緒方信行
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 33 Pages: 87-94

    • NAID

      110010008276

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 体験型鑑賞教育の研究 ー鑑賞授業「石庭をつくる」をもとにー2015

    • Author(s)
      緒方信行
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 205-212

    • NAID

      110009987774

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] みんなで伸びる鑑賞授業 ~ iPadを使った授業デザイン ~2019

    • Author(s)
      古閑敏之
    • Organizer
      美術教育 シンポジウム 2019 - 美術教育の未来 そして鑑賞教育 -
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 体験型鑑賞教育とは? …鑑賞授業「ルネサンスのライバル」他をもとに2019

    • Author(s)
      緒方信行
    • Organizer
      美術教育 シンポジウム 2019 - 美術教育の未来 そして鑑賞教育 -
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 美術は何を育むことができるのか ~ 授業で生徒が教えてくれたこと ~2019

    • Author(s)
      森内和久
    • Organizer
      美術教育 シンポジウム 2019 - 美術教育の未来 そして鑑賞教育 -
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情移入(Einfuhlung)に基づく日本美術の鑑賞2019

    • Author(s)
      水野裕史
    • Organizer
      美術教育 シンポジウム 2019 - 美術教育の未来 そして鑑賞教育 -
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 体験型鑑賞教育の研究 - 鑑賞授業「ブルネレスキとギベルティ」をもとに -2018

    • Author(s)
      緒方信行
    • Organizer
      第57回大学美術教育学会 奈良大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「美術教育シンポジウム -鑑賞教育は必要なのか?-」を主催2016

    • Author(s)
      緒方信行
    • Organizer
      美術教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「鑑賞教育シンポジウム ー美術鑑賞という行為について考える」を主催2015

    • Author(s)
      緒方信行
    • Organizer
      鑑賞教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2015-11-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 未来をひらく美術教育 - 新たな鑑賞教育プログラムの実践と評価 -2019

    • Author(s)
      緒方信行 監修
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      熊本大学教育学部 彫刻研究室
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 体験型鑑賞教育の研究

    • URL

      https://nobuyukikonoha.amebaownd.com

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi