• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on growing method of educational activity with construction and support of "practice community" of technology subject teacher

Research Project

Project/Area Number 15K04453
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Honda Mitsumasa  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20451651)

Research Collaborator AKIYAMA MASAKI  
IKAWA DAISUKE  
ONDA KENJI  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords職業知の継承 / 世代を超えた学び / 実践コミュニティ / 教科力育成 / 技術科教育の目的論 / 技術科教員 / 教員の成長 / 技術科目的論 / 実践相談 / 若手リーダの成長 / ミドルリーダの成長 / 公的研修づくり / 役割分担 / 中堅教員 / 若手教員 / 目的論
Outline of Final Research Achievements

In this research, in order to clarify the way of the requirements and activities of the community that promotes the growth of technology subject teachers, we conducted a hearing survey while giving research support to the active community. As result as follows:(1)Effective support by researchers is to present the meaning of research themes, advise how to summarize the research, and provide research materials.(2) In a community that has grown despite the involvement of researchers, the fact that the practice leader has nurtured technical theory and the practice consultation are effective in supporting growth. (3) By creating an atmosphere in which young teachers are easy to express their opinions and working on places where young researchers are active, it is effective for the chain of growth of each teacher.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究の意義は二つある。一つ目は、技術科教員の「実践的指導力」や「探究力」を育む「学び合う環境」を実現するための方途に関する知見の解明と効果的支援の内容と方法を実証的に解明した点に学術的意義が見いだせる。二つ目は、上記を内容への参画を通して、技術科教員の力量向上に有効な「実践コミュニティ」の運営による、人材育成や内容豊かな授業の開発による教育実践の向上という点に社会的意義が見いだせる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 電力需給管理の疑似システムのプログラミング教材開発と実践 ~中学校技術科の事例~2019

    • Author(s)
      秋山政樹、花田守、菅家久貴、本多満正
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 41 Pages: 109-120

    • DOI

      10.20569/00003761

    • NAID

      120006623901

    • ISSN
      2432-8871
    • URL

      https://air.repo.nii.ac.jp/records/3402

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ネットワークを用いた双方向性のあるプログラミングの教材開発2018

    • Author(s)
      秋山大翼,木下崇,本多満正
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 芸術・保健体育・家政・技術科学・創作編

      Volume: 67-2

    • NAID

      120006414690

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] トマト栽培における摘芽の目的を学ぶ教材開発2017

    • Author(s)
      秋山政樹, 天野陽子, 恩田健司, 本多満正
    • Journal Title

      愛知教育大学技術教育研究5号

      Volume: 5 Pages: 7-12

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 若手技術科教員の成長に有効な支援に関する研究―免許外教員が多い地域の事例―2016

    • Author(s)
      井川大介・本多満正
    • Journal Title

      愛知教育大学技術教育研究

      Volume: 2 Pages: 13-18

    • NAID

      120006324234

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 電力需給の学習への導入教材の開発―HEMSをモデルとしたタブレットアプリ教材2016

    • Author(s)
      秋山政樹・本多満正
    • Journal Title

      愛知教育大学技術教育研究

      Volume: 3 Pages: 1-6

    • NAID

      120006324236

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スマートグリッドの知的処理を理解する疑似体験教材と指導法の開発2016

    • Author(s)
      本多満正ほか4名
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 38 Pages: 243-251

    • NAID

      120005750802

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道具と作業分担からものづくりの世界への見方を育む技術科の授業づくり2016

    • Author(s)
      本多満正ほか4名
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(芸術・保健体育・家政・技術科学)

      Volume: 65 Pages: 57-64

    • NAID

      120005727057

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ソフトウェアとハードウェアを架橋するイノベーション力育成につなげる授業開発2019

    • Author(s)
      秋山政樹
    • Organizer
      日本産業技術教育学会東北支部
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科目的論を育む教員研修プログラムの開発と評価2016

    • Author(s)
      恩田健司・本多満正
    • Organizer
      日本産業技術教育学会東海支部
    • Place of Presentation
      三重大学(三重県・津市)
    • Year and Date
      2016-12-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 給電設計をパフォーマンス課題とした協働的学びの授業づくり2016

    • Author(s)
      秋山政樹・本多満正他
    • Organizer
      日本産業技術教育学会東北支部
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県・盛岡市)
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 技術科教員の「実践コミュニティ」構築に関する研究2015

    • Author(s)
      本多満正
    • Organizer
      日本技術教育学会第5回冬期研究会
    • Place of Presentation
      浜名湖ホテル開春楼(静岡県浜松市)
    • Year and Date
      2015-12-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 技術教育の諸相(第15章 分担執筆)2016

    • Author(s)
      田中喜美編 平舘善明、疋田祥人、尾高進、丸山剛史、柴沼俊輔、横尾恒隆、木下龍、川俣純、村松浩幸、佐々木貴文、坂口謙一、橋本慎太郎、辰巳育男、盛内健志、土井康作、本多満正
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi