• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Factual Survey on Economic Education in Civics in Junior High Schools after Revision of the Course of Study: Development of teaching methods in the field which teachers feel difficult to teach

Research Project

Project/Area Number 15K04455
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMiyagi University

Principal Investigator

KANEKO Kouichi  宮城大学, 事業構想学群(部), 准教授 (10367419)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords中学校社会科 / 公民的分野 / 経済分野 / 模擬取引
Outline of Final Research Achievements

In this study a factual survey on economic fields in civics in junior high schools was conducted after revision of the course of study in 2012. In 2018 I conducted a questionnaire survey for teachers who teach civics in junior high schools. 5000 schools were chosen using a random sampling technique and 1087 teachers answered. They find it difficult to teach in the fields of finance and international economy in particularly. Also, even if teachers use a textbook which explains comparative costing with a numerical table, about half of them do not teach it. Finally teaching methods of mock transactions about some topics were developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学校社会科の公民的分野における経済教育については,教科書により内容が異なり,授業時間の制約もあるため,各教員は何をどこまで教えるべきか悩んでいる状況もある。本研究のアンケート調査により,教科書に記載がなくとも教えるケースがあることがわかった。また,対話型学習が重視される中で,模擬取引による教授法をいくつか開発し,提示することができた。義務教育課程で全国民が学習するという意味では,本研究成果は大きな役割を果たすと期待できる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 高等学校の公民科諸科目において経済用語を教える際の内容の分析2019

    • Author(s)
      金子浩一
    • Journal Title

      公民教育

      Volume: 26 Pages: 15-26

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂と今後の経済教育2019

    • Author(s)
      金子浩一
    • Journal Title

      経済教育

      Volume: 38

    • NAID

      130007958568

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 貨幣の循環に関する模擬取引の実践例2018

    • Author(s)
      金子 浩一
    • Journal Title

      The Journal of Economic Education

      Volume: 37 Issue: 37 Pages: 28-32

    • DOI

      10.24476/ecoedu.37.37_28

    • NAID

      130007649058

    • ISSN
      1349-4058, 2432-9150
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 公民的分野における経済概念の説明の実態-中学校の社会科教員へのアンケート調査からの考察-2017

    • Author(s)
      金子浩一
    • Journal Title

      経済教育

      Volume: 36 Pages: 129-139

    • NAID

      130007432243

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公民的分野における経済概念の説明の実態 -中学校の社会科教員へのアンケート調査からの考察-2017

    • Author(s)
      金子浩一
    • Journal Title

      公民教育研究

      Volume: 24

    • NAID

      130007432243

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 模擬取引を通じた経済事象の理解-中学・高校の学習内容と小学校での応用可能性-2017

    • Author(s)
      金子浩一
    • Organizer
      経済教育学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 公民・経済分野における説明手法の実態調査2017

    • Author(s)
      金子浩一
    • Organizer
      日本公民教育学会第28回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 義務教育課程における経済教育の実践状況-アンケート調査の結果を踏まえて2016

    • Author(s)
      金子浩一
    • Organizer
      経済教育学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      流通科学大学(神戸市)
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 公民・経済分野における模擬取引の考察―市場・通貨量・環境問題を事例に2016

    • Author(s)
      金子浩一
    • Organizer
      第27回日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(鳴門市)
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 公民・経済分野における模擬取引の活用~学習指導要領改訂後の内容を踏まえて~2016

    • Author(s)
      金子浩一
    • Organizer
      経済教育学会2016年春季研究集会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Year and Date
      2016-03-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領改訂による公民・経済分野の新出項目の考察2015

    • Author(s)
      金子浩一
    • Organizer
      第26回日本公民教育学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      高千穂大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi