• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of material contents development and lesson constitution for concept formation of figure

Research Project

Project/Area Number 15K04460
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKogakkan University

Principal Investigator

Sugino Yuko  皇學館大学, 教育学部, 教授 (10556640)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飯島 康之  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (30202815)
Research Collaborator Nakane Mutsumi  
Ochiai Yasuko  
Mizuno Emiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsプログラミング / 図形概念 / LOGO / 正多角形 / 平行四辺形 / 長方形 / 拡大 / 縮小 / 分数正多角形 / 教材開発 / LOGO / 拡大・縮小
Outline of Final Research Achievements

It was natural for turtle geometry to set exterior angles programming polygons originally and the use of LOGO was limited. I developed pseudo primitives to set "Side" and "Angle" so that turtle can turn at interior angle. They were introduced in arithmetic classes practically and concept formations of figure by children were observed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成29年学習指導要領において,算数では,プログラミングは児童の負担に配慮しつつ,第5学年の正多角形などを作図を行う学習に関連して取り扱うように記述された。本来ならば,小学2年から6年まででプログラミングを自然に扱えることが望ましい。しかしながら,児童でもプログラミング可能なLOGO言語はタートル幾何であり,多角形の描画では,外角を指定する必要がある。本研究では,開発した内角を指定する教材を用いることで,2年長方形と正方形,4年平行四辺形とひし形,5年正多角形,6年拡大図と縮図といった単元内の授業実践が実現し,プログラミングの過程で,どのように図形概念が形成されるかが明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] プログラミングを活用した正多角形についての発展的学習2018

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 515-518

    • NAID

      40021940618

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 変数を用いたプログラミングによる図形概念形成:統合的イメージ形成へ向けて2017

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表収録

      Volume: 50 Pages: 429-432

    • NAID

      40021941100

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 図形概念を育成するためのプログラミング活用授業 4年「平行四辺形」2016

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Journal Title

      日本数学教育学会 臨時増刊号

      Volume: 98 Pages: 151-151

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 縮小モデルとしてのプログラミング -LOGOによる,図形概念形成-2016

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表収録

      Volume: 49 Pages: 427-428

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数科におけるプログラミング活用授業のあめのコンテンツ開発と改良2015

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Journal Title

      日本科学教育学会 科教研報

      Volume: 29 Pages: 87-92

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 図形概念を育成するためのプログラミング活用授業 6年「拡大図・縮図」2015

    • Author(s)
      杉野裕子,中根睦美,落合康子
    • Journal Title

      日本数学教育学会 臨時増刊号

      Volume: 97 Pages: 203-203

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数図形学習のための,プログラミング活用教材と授業構成2015

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Journal Title

      日本科学教育学会 年会論文集

      Volume: 39 Pages: 378-379

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 変数を用いたプログラミングによる図形概念形成:統合的イメージ形成へ向けて2017

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Organizer
      日本数学教育学会秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CONCEPT FORMATION OF FIGURE BY LOGO PROGRAMMING2016

    • Author(s)
      Sugino Yuko
    • Organizer
      International Congress of Mathematics Education 13
    • Place of Presentation
      ハンブルク,ドイツ
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教育の探求と実践2018

    • Author(s)
      中村哲夫,杉野裕子,他24名
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      皇學館大学出版部
    • ISBN
      9784876442058
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] プログラミングを活用した図形概念形成についての研究2016

    • Author(s)
      杉野裕子
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 皇學館ICT

    • URL

      http://kogakkan-ict.fcn.jp/sugino/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi