• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study for promoting global competencies and teacher training with special focus on Social Studies education in the United States

Research Project

Project/Area Number 15K04463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Morita Masaki  立命館大学, 教職研究科, 教授 (60340486)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsグローバルな資質 / 国際教育 / 社会科教育 / アメリカの教育 / 教師教育 / グローバル教育 / 教員養成 / 米国の教育 / グローバル教育の教員養成 / シティズンシップ教育
Outline of Final Research Achievements

Through this research, I found that, in the current American social studies, to promote of global competencies has become more emphasized in the state social studies curriculums. It has become clear that there are two contexts of influence, namely the influence from the movement of internationalization of education and the influence from the movement of global education. In addition, to prepare for multicultural societies also plays an important role in fostering global competencies. In the training of teachers, it turned out that teachers themselves emphasize that they are willing to be involved in solving various social problems rather than making them understand global and domestic problems as knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

米国社会科を対象とする研究はあるが、グローバルな資質能力形成という視点から分析する研究は近年少ない。また、社会科教育だけを切り出して分析するのではなく、米国教育の大きな展開の中に位置づけて、現状と課題を明らかにする研究、さらに、カリキュラム等の編成のみならず、教員の養成まで視野に入れて解明しようとする研究は少ない。本研究では、日本国内の学習指導要領改訂や教員養成制度改革などの議論も踏まえながら進めてきた。グローバルな資質の育成は、日本の教育でも、今求めらる重要課題ともなっているが、その課題にも間接的に応えることが可能な本研究の社会的意義は大きいと考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 私立大学らしい教職大学院をめざして-教職大学院開設から2度目の春を迎えて-2018

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      SYNAPSE(シナプス)

      Volume: 63 Pages: 9-13

    • NAID

      40021660591

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「この力」を鍛える新テスト「分類・整理能力」-広義に捉えて、多様な評価を-2018

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 713 Pages: 26-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「モノ・ヒト・コト」を切り口とした歴史的見方・考え方 課題探究のアプローチ <近代化・グローバル化>2017

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 699 Pages: 16-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国社会科教育におけるグローバル教育の展開と課題2017

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 50

    • NAID

      130006744928

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員のキャリアシステムの構築と大学の役割の問い直し―私立大学開放制教員養成の立場からみた課題―2016

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 25 Pages: 16-25

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「「これからの子どもたちが生きる社会」を見据えた 話し合い・討論授業のつくり方 「時流を捉えながらも、社会科らしい話し合い・討論授業の構想を」」2016

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 682 Pages: 102-104

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代における国際教育の課題と教育実践の視座―グローバル・シティズンシップの育成という視点を含んで―2016

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      立命館教職教育研究 特別号

      Volume: 特別号 Pages: 121-131

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 育てたい能力から考える社会科でのアクティブ・ラーニング 課題対応能力の視点から考える2015

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 680 Pages: 32-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] リレー連載3 次期指導要領 欲しいテーマ・削りたいテーマ 「「知識」自体を問う単元の創設」2015

    • Author(s)
      森田真樹
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 674 Pages: 1-1

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 国際教育を担う教員の養成とIB教育2019

    • Author(s)
      森田真樹
    • Organizer
      国際バカロレアに関する国内推進体制の整備事業 シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己分析活動の実際2019

    • Author(s)
      森田真樹
    • Organizer
      「教員養成教育認定評価開発研究の推進」フォーラム「教員養成教育の自律的な質保証に挑む」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「実践的指導力」と教員養成教育ー教科教育研究の立場からー2019

    • Author(s)
      森田真樹
    • Organizer
      2018年度京都地区私立大学教職課程研究連絡協議会 研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「国際理解教育」とは何かー現状と課題ー2019

    • Author(s)
      森田真樹
    • Organizer
      2018年度 立命館大学英語教員授業力向上研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間2018

    • Author(s)
      森田真樹、篠原正典編著
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081912
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教師教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      日本教師教育学会編(森田真樹)
    • Total Pages
      418
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027352
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 国際理解教育ハンドブック2015

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会編 著者:大津和子、藤原孝章、多田孝志、森田真樹、他32名
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育学研究法ハンドブック2015

    • Author(s)
      草原和博、溝口和宏、桑原敏典編 著者:草原和博、溝口和宏、桑原敏典、森田真樹、他22名
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新社会科授業づくりハンドブック 中学校編2015

    • Author(s)
      全国社会科教育学会編 著者:原田智仁、草原和博、棚橋健治、森田真樹、他81名
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi