• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement of Map Study Lessons in Elementary Schools in Order to Instill Scheme of Space Recognition

Research Project

Project/Area Number 15K04464
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKio University

Principal Investigator

KOTANI ETSUKO  畿央大学, 教育学部, 准教授 (30737317)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords地図学習 / 空間認識 / 概念形成 / 方法概念 / 視点移動 / 縮尺指導 / 等高線指導
Outline of Final Research Achievements

To instill methoodological concepts that form the framework for reading maps, it is very important for children to study with consciousness of viewpoint and to study linking their body.Making and praction lesson models of map study for 4th grade elementary school students,indispensable of these points of attention are proved.In addition to this,map study to construction the scheme of space recognition make children understanding rules for expression method of maps and arouse children's interest in maps.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] スケール認識の形成を視点とした小学校地図学習の改善-縮尺指導の授業構成と学習内容の検討を通して-2017

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 65 Pages: 1-18

    • NAID

      130007659525

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 概念形成の視点に基づく小学校地図学習の改善-スケール認識の形成を意図した第4学年「めざせ!地図マスター」の開発と実践を通して-2018

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      日本地理教育学会2017年度1月例会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念形成の視点に基づく小学校地図学習の改善-空間認識形成を意図した方位指導の視点から-2018

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      社会系教科教育学会第29回研究発表大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] スケール認識形成を意図した小学校地図学習の改善-第4学年における縮尺・等高線指導の授業開発と実践を通して-2017

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      日本地理教育学会第67回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] スケール認識形成を意図した縮尺・等高線指導の改善-第4学年地図学習単元『めざせ!地図マスター』の開発と実践を通して-2017

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念形成の視点に基づく小学校地図学習の改善-スケール認識を意図した第4学年における縮尺と等高線の指導を通して-2016

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      全国社会科教育学会第65回全国研究大会・社会系教科教育学会第28回研究発表大会合同研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識の枠組み作りに焦点を当てた小学校地図学習の改善-第4学年における縮尺の指導を通して-2016

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      日本地理教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学日吉キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 概念形成の視点に基づく空間認識の枠組み作りによる小学校地図学習の改善-スケール認識形成を意図した縮尺指導の改善を視点として-2016

    • Author(s)
      小谷恵津子
    • Organizer
      第27回社会系教科教育学会・第32回鳴門社会科教育学会合同研究大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi