• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Primary and Lower Secondary School Science Curricula to Encourage Multidisciplinary Thinking

Research Project

Project/Area Number 15K04471
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Mori Kenichiro  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70710755)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 栢野 彰秀  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (50466471)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords横断的な思考 / STEM教育 / 理科カリキュラム / 領域横断的な思考 / 7つの共有する重要な概念 / 教科横断的な視点 / 学習指導要領 / 教科等横断的な視点 / STEM教育 / 7 Crosscutting Concepts / 理科教育 / カリキュラム構成・開発 / 中学校理科 / 小学校理科
Outline of Final Research Achievements

This study developed lesson models to encourage “multidisciplinary thinking” in primary and lower secondary school science classes. The theoretical and practical aspects of the studies were conducted. In researching the theoretical aspects, an attempt was made to reconfigure the content of the government’s curriculum guidelines (implemented in 2011 in primary schools and in 2012 in lower secondary schools). The United States STEM education model was used, but the systematic properties of the classes were maintained.This enabled the presentation of practical examples for several parts of the content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、現行の学習指導要領で示されている内容を、米国のSTEM教育のフレームで示されている「7つの共通する重要な概念」を参考に、系統性を保ちつつ再構成することを試み、いくつかの内容について実践例を提示することができた。特に、7つの概念のうち「スケール、比、量」と「安定性と変化(平衡)」の概念については、小学校・中学校の学習内容との親和性が高く、いくつかの事例を論文として発表することができた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 音楽科における評価の観点に関する一考察-教科横断的な学習としてのSTEAM教育実践への布石-2019

    • Author(s)
      芳賀均、森健一郎
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 9 Pages: 175-187

    • NAID

      120006596110

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] STEM教育の「構造と機能」の概念に着目した指導事例-中学校理科「生命」に関わる単元の実践から2018

    • Author(s)
      森健一郎、髙橋弾、栢野彰秀
    • Journal Title

      日本理科教育学会北海道支部大会発表論文集

      Volume: 28 Pages: 1-8

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校と中学校の連携を意識した指導事例とその評価-STEM教育の比(proportion)の概念に着目して-2017

    • Author(s)
      森健一郎
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 67(2) Pages: 333-343

    • NAID

      120005985215

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Improving Japanese Junior High School Science Education Instruction from a STEM Perspective2015

    • Author(s)
      MORI Kenichiro
    • Journal Title

      The 6th Pacific Rim Conference on Education

      Volume: 1 Pages: 173-180

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] STEM教育の「安定性と変化」の概念を活用した指導事例-中学校理科「化学変化」に関わる単元の実践から-2018

    • Author(s)
      森健一郎、髙橋弾、栢野彰秀
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育を切り口としたSTEAM教育の展開-へき地・小規模校における教員研修の実践事例-2018

    • Author(s)
      森健一郎、芳賀均、深見智一、栢野彰秀
    • Organizer
      平成30年度 日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミングの導入段階における電子機器を用いた音楽づくり-STEAM教育のArtの観点から-2018

    • Author(s)
      森健一郎、芳賀均
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会 信州大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科「自然と人間」単元における特定外来生物の教材化とその評価-テキストマイニングのコーディングを活用して-2017

    • Author(s)
      森健一郎、髙橋弾、栢野彰秀
    • Organizer
      平成29年度 第1回日本科学教育研究会(北海道支部大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] STEM教育の「構造と機能」の概念に着目した指導事例-中学校理科「生命」に関わる単元の実践から-2017

    • Author(s)
      森健一郎、髙橋弾、栢野彰秀
    • Organizer
      平成29年度 日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Practice and Evaluation of STEM Education in Science Study in Japan2017

    • Author(s)
      Kenichiro Mori, Dan Takahashi, Satoshi Fujikawa, Akihide Kayano
    • Organizer
      4th International Conference on Applied Electrical and Mechanical Engineering 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal of the Concept of implementing STEM Education in Japanese middle schools2016

    • Author(s)
      Kenichiro Mori, Akihide Kayano, Dan Takahashi, Satoshi Fujikawa
    • Organizer
      EASE 2016 Tokyo Conference
    • Place of Presentation
      Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「エネルギー」の用語から捉えるエネルギー概念と学習者の認識-学校現場における課題と実態調査から-2016

    • Author(s)
      森健一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会(シンポジウムⅠ)
    • Place of Presentation
      長野県長野市
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] STEM教育の「比率,割合,分量」の概念に着目した指導事例-中学校第2学年「天気とその変化」を事例として-2016

    • Author(s)
      森健一郎,栢野彰秀,髙橋弾
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      長野県長野市
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校教科書における「エネルギー」の語句の扱いについて2016

    • Author(s)
      森 健一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会 第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Improving Japanese Junior High School Science Education Instruction from a STEM Perspective2015

    • Author(s)
      MORI Kenichiro
    • Organizer
      The 6th Pacific Rim Conference on Education
    • Place of Presentation
      Chonburi, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] STEM教育の視点を活用した「エネルギー」概念の形成-「光合成」と「呼吸」を関連づけた中学校理科カリキュラムの設計-2015

    • Author(s)
      森 健一郎、栢野 彰秀、髙橋 弾
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会 第10回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 【新訂】授業に生かす理科教育法 中学・高等学校編2019

    • Author(s)
      石渡正志、一色健司、内田隆、内村浩、 門倉松雄、久米宗男、左巻健男、多賀優、武田晃治、辻本昭彦、寺田光宏、林壮一、原田二郎、船田智史、南伸昌、森健一郎、山下芳樹、山本明利、吉田安規良、笠潤平
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487812448
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi