• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Program development of mathematical modeling in double class

Research Project

Project/Area Number 15K04477
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

OSAWA Hironori  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (10343071)

Research Collaborator SHINOBU Tomoaki  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords数学的モデリング / モデリング
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop concrete teaching materials and lesson programs of mathematical modeling in a double class class and to clarify the effectiveness practically. In order to achieve the purpose of this research, we clarified the merits and problems of teaching mathematical modeling, and then developed the teaching material development and teaching program in the elementary school's dual class. We conducted class practice and verification of the created class program. As a result, we clarified that there is room for a device that can realize various involvement and cooperation of children by using technology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した数学的モデリングの授業プログラムを実施することで,複式学級において異学年児童による質の高い協同的な学び合いが実現可能と想定できる。別な言い方をすれば,複式学級の弱点の一つである「学級の構成は少人数となることが多く,対人関係などの範囲が限られているため多様な経験を持ちにくい」の解消につながると期待できる。さらに,本研究の授業プログラムは,複式学級の算数指導に留まらず,通常の単式学級における小学校算数科カリキュラムや総合学習の時間等での指導内容や方法の見直しや改善に少なからず役立つと予想される。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] GeoGebraの利用についての一考察 -「正三角形の作図問題」の解決過程を焦点に -2018

    • Author(s)
      大澤弘典,平林真伊,鈴木理夫,安達嘉代子,五十嵐玲音,星健太,太田倖暉
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 第49号 Pages: 17-26

    • NAID

      40021591139

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科書を10倍に楽しもう!その4 連続数の秘密を探る2017

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.204 Pages: 14-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書を10倍に楽しもう!その5 影の長さの探究~東京スカイツリー編~2017

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.205 Pages: 14-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 連続数の和に係わる教材の開発2017

    • Author(s)
      大澤弘典・信夫智彰
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 第48号 Pages: 66-75

    • NAID

      40021186789

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数理探究型授業の実践的研究:東京スカイツリーに係わる新聞記事の教材化2017

    • Author(s)
      信夫智彰・大澤弘典
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 第48号 Pages: 45-54

    • NAID

      40021186742

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科書を10倍に楽しもう!その2「0.999…=1」?!2016

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.202 Pages: 18-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科書を10倍に楽しもう!その3 展開図を楽しもう!2016

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.203 Pages: 16-17

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「たこ形」vs.「ひし形」2015

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.201 Pages: 18-19

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「欠落角の課題」の教材としての可能性2015

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 第46号 Pages: 22-29

    • NAID

      40020469091

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 生徒の問いを発生させるための試案  - 作図問題における思考の道具を視点に -2018

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Organizer
      数学教育学会,2018年春季年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 場面相似形の教材化の試み  - トランプゲームのババ抜きの場面を焦点に -2017

    • Author(s)
      大澤弘典,信夫智彰
    • Organizer
      数学教育学会,2017年秋季例会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] クラス対抗リレーの最適化に関する一考察2017

    • Author(s)
      瀬尾 和哉,大澤 弘典
    • Organizer
      日本機械学会,スポーツ工学・ヒューマンダイナミクス2017 講演論文集
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi