• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of CAN-DO List for Teaching English for Hearing Impaired Children

Research Project

Project/Area Number 15K04481
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTsukuba University of Technology

Principal Investigator

Matsufuji Midori  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 教授 (30271464)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大塚 和彦  筑波技術大学, 産業技術学部, 准教授 (80331304)
Research Collaborator Otsuka Kasuhiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsCAN-DOリスト / 英語 / 外国語活動 / 4技能 / 聴覚障害 / ALT / チェックリスト / 進学希望 / 職業科 / 聴覚特別支援学校 / 新テスト / 業者テスト / 小学校英語 / CAN-DOリスト / CEFR / CEFR / ALT
Outline of Final Research Achievements

We extended the period of three years by one year and worked on creating a CAN-DO list specialized for the hearing impaired for four years. In the meanwhile, the introduction of English subjects in elementary school, junior high school English of national academic ability test (conducted in April 2019), introduction of high school basic academic ability test (conducted at the time of implementation) Etc appeared one after another. As a research collaborator, the teachers of the special needs school for the hearing or their experienced persons gathered, and issues specific to the hearing impaired were examined. In the final year, we prepared a CAN-DO list report for each school and distributed it to the relevant parties.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

報告書は小学部、中学部、高等部の英語を通覧することができ、聴覚特別支援学校に新たに赴任した英語担当教員の手引書としての役割を果たす。また、研究期間の一年目に長期研修をした協力者による通常の小学校に学ぶ聴覚障害児の外国語活動に関する「手だて集」にはALTが理解できるよう英文も添えられ、通常の小学校教員の参考にもなる。
こうした知識が一般化されれば、いわゆる4技能のうちの「聞く」「話す」ことをどう評価すべきか、とりわけ入学試験や資格試験においてどうすべきかを検討する一助になると考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 公立高等学校入学試験における英語および国語の聴覚障害者に対する措置2017

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: Vol.24 No.2 Pages: 22-26

    • NAID

      120006007427

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚・視覚に障害のある学習者への英語教育[1] 大学の場合(聴覚)2016

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: Vol.65, No.1 Pages: 49-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚・視覚に障害のある学習者への英語教育[2] 高等学校の場合(聴覚)2016

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: Vol.65, No.2 Pages: 49-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚・視覚に障害のある学習者への英語教育[3] 中学校の場合(聴覚)2016

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: Vol.65, No.3 Pages: 49-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚・視覚に障害のある学習者への英語教育[4] 小学校の場合(聴覚)2016

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: Vol.65, No.4 Pages: 49-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 公立高校入試における 聴覚障害対応の変遷 英語のリスニングを中心に2017

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校等における英語教育の現状と課題2016

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Organizer
      平成27年度「特別支援学校ネットワーク構築事業」に関わる第2回合同研修会
    • Place of Presentation
      熊本県立熊本聾学校
    • Year and Date
      2016-01-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学における英語サロン2015

    • Author(s)
      松藤みどり
    • Organizer
      全日本聾教育研究会佐賀大会
    • Place of Presentation
      佐賀市アバンセ
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi