Project/Area Number |
15K04483
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
Kazuji Mogi 群馬大学, 教育学部, 教授 (30145445)
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Research Collaborator |
Kariyado Toshibumi
Ikeda Satoshi
Fuyama Tsuyoshi
Tetsuka Chihiro
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | インクルーシブ教育システム / アート教育 / ワークショップ / カリキュラム・教材・ツー ル開発 / インクルーシブデザイン / 福祉とアート / アートフプロジェクト / 障害理解教育 / インクルーシブ教育システム構築 / カリキュラム・教材・ツール開発 / アートプロジェクト / メディア教材 / アールブリュット / 美術館や教育委員会との連携 / 視覚障害美術教育 / 鑑賞導入アプリ / 対話型鑑賞 |
Outline of Final Research Achievements |
This research is a basic research for inclusive art education theory that art that makes use of difference and diversity should be the basis of a symbiosis society. Through this survey, the significance of social inclusion by culture and art and the importance of art learning in inclusive education were clarified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今後の共生社会構築の基礎研究として,全体性を特徴とするアートとインクルーシブ教育の共通理念を歴史的に明らかにし、障害,経済,性的などのマイノリティをアートにより社会的に包摂し,ケアしされならが生きる人たちの現場の調査し,アート/教育はむしろ共生社会構築の基盤たるべきと提言した(インクルーシブアート教育)。エゴイズムが増大する現代社会で,差異や多様性を活かせる教育論の構築は,アートが本質的に持つ「自由」を基礎にすることのみが可能とする。本研究は,一般社会で特殊と思われているアート/教育を人間が誰でも持つ創造的なコミュニケーションを育てる「生きるための身体技法」であることを明らかにした。
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