• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on the development of instructional content and instruction method for fostering social qualities by extracurricular activities

Research Project

Project/Area Number 15K04484
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HAYASHI Masami  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10322124)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 樹  鎌倉女子大学, 教育学部, 教授 (00410027)
安井 一郎  獨協大学, 国際教養学部, 教授 (80200492)
Research Collaborator MAKABE Reiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords特別活動 / 社会的資質 / 学級活動 / 小金井第二小学校 / 人権教育 / 評価 / 小学校 / 指導内容 / 指導方法 / 開発 / 基礎研究 / 学級会 / ホームルーム活動
Outline of Final Research Achievements

We aimed to foster social qualities through extracurricular activities.
We conducted research on the development of instruction content and instruction method for that purpose.The extracurricular activities here were especially targeted at elementary schools.The extracurricular activities of the elementary school consist of class activities, children's association activities, club activities and school events.Among them, we focused our research on class activities that are capable of fostering social qualities in a planned and systematic manner.
We surveyed the human rights education being promoted by the United Nations, which forms the basis for fostering social qualities through extracurricular activities in Japan.After that, the case of the class activities of Koganei 2nd Elementary School in Koganei City, Tokyo was taken as an example to measure the development situation of social qualities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで抽象的な議論の中で語られがちであった社会的資質について、本研究では具体的な事例からアプローチした。東京都の小金井市立小金井第二小学校にご協力いただき、特別活動の学級活動で具体的な授業と社会的資質の育成状況を把握することができた。
従来は児童の変化は意識調査で測られることが多かった。しかし、今回の研究によって、満足度、意識の変容、行動の変容、学校の目標からみた達成度といった4つの視点から総合的に評価することができた。このことは、より客観性のある授業研究の確立という学術的意義や、具体的な学校の教育の適正な評価と言った社会的意義につながる。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究(3)-学級活動を事例として-2018

    • Author(s)
      林尚示、安井一郎、鈴木樹
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 69 Pages: 69-79

    • NAID

      120007047762

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究(2)-生徒指導及び道徳教育の機能に着目して-2017

    • Author(s)
      林尚示、安井一郎、鈴木樹
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 68 Pages: 47-59

    • NAID

      120007048188

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための教育課程と教育方法の検討2017

    • Author(s)
      林尚示、安井一郎、鈴木樹
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 20 Pages: 59-72

    • NAID

      130008032634

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための教育課程と教育方法の検討2017

    • Author(s)
      林尚示,安井一郎,鈴木樹
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 20

    • NAID

      130008032634

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究(2)-生徒指導及び道徳教育の機能に着目して-2016

    • Author(s)
      林尚示,安井一郎,鈴木樹
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 68 Pages: 47-59

    • NAID

      120007048188

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究(1)2016

    • Author(s)
      林尚示,安井一郎,鈴木樹
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 67 Pages: 43-53

    • NAID

      110010018411

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究 ―東京学芸大学附属竹早小学校の学級活動の分析を通して―2016

    • Author(s)
      林尚示,安井一郎,鈴木樹
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 19

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究(3)―学級活動を事例として―2017

    • Author(s)
      林尚示、安井一郎、鈴木樹
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究(2)-生徒指導及び道徳教育の機能に着目して-2016

    • Author(s)
      林尚示,安井一郎,鈴木樹
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 特別活動で社会的資質を育成するための指導内容と指導方法の開発に関する基礎研究2015

    • Author(s)
      林尚示,安井一郎,鈴木樹
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(西宮市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 林尚示(はやしまさみ) 科研費成果の紹介

    • URL

      http://www.u-gakugei.ac.jp/~mhayashi/kaken.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 東京学芸大学 総合教育科学系 教員紹介 林 尚示 ハヤシ マサミ

    • URL

      http://univinfo.u-gakugei.ac.jp/u-gakugei/hp/mhayashi1.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi