• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of science lesson model using interactive simulation in elementary and middle schools.

Research Project

Project/Area Number 15K04495
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Goto Taichiro  三重大学, 教育学部, 教授 (90183813)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平山 大輔  三重大学, 教育学部, 准教授 (00448755)
松本 金矢  三重大学, 教育学部, 教授 (10239098)
三島 隆  三重大学, 地域イノベーション学研究科, 准教授 (40314140)
根津 知佳子  日本女子大学, 家政学部, 教授 (40335112)
國仲 寛人  三重大学, 教育学部, 准教授 (70402766)
荻原 彰  三重大学, 教育学部, 教授 (70378280)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsインタラクティブ・シミュレータ / PhET / ICT / 授業モデル / CST / シミュレーション教材 / CST(コア・サイエンス・ティーチャー)
Outline of Final Research Achievements

The purpose of our study is to develop ICT-supported lesson models for science classes in elementary and middle schools and to evaluate their education effects. Our lesson models feature the interactive simulation PhET (The Physics Education Technology Project) executable on PCs and tablets, by which students can consider the natural phenomena around them and take the initiative to solve problems. In our practice of the lesson models at elementary and middle schools, students significantly changed their impression about difficult phenomena and improved their ability to utilize their knowledge in solving problems.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小中学校の理科の授業におけるシミュレーション教材PhETの活用2018

    • Author(s)
      國仲 寛人・荻原 彰・後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 313-318

    • NAID

      120006377591

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 技術科教員養成における木材加工技術修得のためのホーン型スピーカー教材の提案2018

    • Author(s)
      鈴木健文・松本金矢・中西康雅
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 245-249

    • NAID

      120006377584

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション教材PhETの小中学校における活用 Ⅰ. PhETの概要と三重県における取組状況2017

    • Author(s)
      後藤太一郎、國仲寛人、伊藤信介、荻原 彰
    • Organizer
      日本理科教育学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション教材PhETの小中学校における活用 Ⅱ. iPadアプリの日本語化の取り組み2017

    • Author(s)
      國仲寛人、荻原 彰、後藤太一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校での「回路と電流・電圧」の指導における粒子モデルとPhETの利用2017

    • Author(s)
      髙城 紀孝, 荻原 彰 ,國仲寛人
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション教材PhETの活用に向けた調査と実践  Ⅰ.PhETの概要と三重県における活用の取組状況2016

    • Author(s)
      後藤太一郎、國仲寛人
    • Organizer
      理科教育学会東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学(名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シミュレーション教材PhETの活用に向けた調査と実践 II. 米国コロラド州における活用実践の調査2016

    • Author(s)
      國仲寛人、後藤太一郎
    • Organizer
      理科教育学会東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学(名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ワークブックで学ぶ生物学の基礎 第3版2016

    • Author(s)
      後藤太一郎
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      オーム社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi