• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the viewpoint of ESD through the development of ESD teaching materials for Globally Important Agricultural Heritage Systems

Research Project

Project/Area Number 15K04498
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

Nakazawa Shizuo  奈良教育大学, 教育連携講座, 准教授 (80613710)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久雄  奈良教育大学, 学長, 学長 (40135827)
田渕 五十生  福山市立大学, 教育学部, 教授 (10179864)
Research Collaborator Ohnishi Hiroaki  
Kouno Shinya  
Yamagata Takanori  
Yamashita Yoshihiro  
Yuoka Takeshi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords持続可能な農業システム / 農業の基本的価値 / 減農薬 / 減化学肥料 / 地産地消 / 消費行動 / 3つの豊かさ / 生産者・消費者・環境にとっての「豊かさ」 / 生物多様性による減農薬 / 経済活動を通した環境保全 / 減化学肥料による水質の保全 / 水量の保全 / 生産者・消費者・地球環境にとっての「豊かさ」 / 世界農業遺産の多面的利活用 / 農業の外部効果 / 事業化を通した環境保全 / トキと共生する佐渡の山 / 農業と食料 / 消費者教育 / 水質と持続可能な農業 / 環境と文化の融合としての農業 / 環境の持続的利活用 / 人と農業のつながりの再認識 / 畜産由来の有機肥料 / 持続的な畑作と水
Outline of Final Research Achievements

We have 11 sites as Globally Important Agricultural Heritage Systems.in Japan.We conducted a field survey at eight of them,and we picked out of common points of systems.We also did literature search about the basic value of agriculture. As a result, we made it clear agriculture had multilateral function,such as conservation of biodiversity, disaster prevention, and maintenance of communities, as well as economic aspects. In addition, as a common point of the sustainable agricultural system, we could find efforts to reduce pesticides and chemical fertilizers that make use of biodiversity. Furthermore, through consumption behavior, it was possible to clarify the importance of supporting sustainable agriculture.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果では、食料生産システムの価値を経済面だけでなく多面的に捉え、第一次産業の重要性を再確認することで、学習者が食料生産システムを学ぶ必要性を明確にした。また持続可能な開発目標の第2目標に「持続可能な農業を促進する」があるが、学習者が自らの地域の農業の持続可能性について検討する際に、減農薬・減化学肥料の取組の有無に着目する必要性を明らかにした。また、ESDでは学習者の当事者意識を養い、行動の変容を促すのであるが、消費行動を通して持続可能な農業システムを支援するという行動の変容が重要であることを示した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「新しい豊かさ」に焦点を当てたESD授業開発 ― 世界農業遺産「にし阿波の傾斜地農耕システム」の現地調査を通して ―2018

    • Author(s)
      山方貴順/中澤静男/大西浩明/祐岡武志/河野晋也
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター 研究紀要

      Volume: 5 Pages: 61-69

    • NAID

      120006630746

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 豊かさに焦点を当てた持続可能な社会の創り手を育成する社会科ー小学校5年生社会科「これからの食料生産」を題材にー2018

    • Author(s)
      大西浩明・山方貴順・祐岡武志・山下欣浩・中澤静男
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 35-44

    • NAID

      120006473661

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ブランド化に着目した世界農業遺産の単元開発ー瀬流長良川の鮎」を事例として2018

    • Author(s)
      山方貴順・中澤静男・大西浩明・祐岡武志
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 103-111

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 陸前高田市文化遺産調査におけるESD教材開発(6)2017

    • Author(s)
      栗谷正樹、後藤田洋介、辰巳太基、赤津将之、唐澤亜由美、佐野宏一郎、中澤静男
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 127-130

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「持続可能な社会づくり」の構成概念とESDの学習指導で重視する能力・態度に関する一考察2016

    • Author(s)
      後藤田洋介、中澤静男
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

      Volume: 65 Pages: 169-181

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 世界農業遺産のESD教材開発の視点2016

    • Author(s)
      祐岡武志・中澤静男・大西浩明・山方貴順
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-126

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 世界農業遺産サイトより抽出した持続可能な農業の視点2019

    • Author(s)
      中澤静男/大西浩明/山下欣浩/祐岡武志/山方貴順/河野晋也
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ブランド化に着目し世界農業遺産の単元開発2018

    • Author(s)
      山方貴順
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 豊かさに焦点を当てた持続可能な社会の創り手を育成する社会科2018

    • Author(s)
      大西浩明
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界農業遺産をテーマとしたESD教材開発2018

    • Author(s)
      中澤静男
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 豊かさに焦点を当てた持続可能な社会の創り手を育成する社会科ー小学校5年生社会科「これからの食料生産」を題材にー2018

    • Author(s)
      大西浩明
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ブランド化に着目した世界農業遺産の単元開発ー瀬流長良川の鮎」を事例として2018

    • Author(s)
      山方貴順
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ESDの視点を導入した小学校社会科における消費者教育に関する一考察2015

    • Author(s)
      中澤静男
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 世界農業遺産のESD教材開発の視点

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi