• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for improvisation activities at music class in elementary school

Research Project

Project/Area Number 15K04501
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Terauchi Daisuke  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (60613891)

Research Collaborator HODE YORIYUKI  
TANIMOTO YUKIMI  
ENOMOTO HIROYOSHI  
HASHIMOTO TOMOHISA  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校音楽科 / 即興的表現 / 教材/学習材開発 / 音楽づくり / コブラ / ジョン・ゾーン / ICTの活用 / ゲームピース / 教材/学習材 / ストレングス視点 / 作品概念
Outline of Final Research Achievements

The final achievement of this research is the development of two teaching materials, "Stage" and "Sankaplay", for music classes in Elementary school.
"Stage" is the teaching material consisting of theater-like music created by considering the combination and ordering of materials of expression that each student can do well or wants to try to do. "Sankaplay" is the teaching material used to improvise based on the audience’s requests. The audience can join the improvisation by offering requests to performers in real-time using tablet terminals.
These works are also informed by characteristics of the work and performance of John Zorn's "Cobra", a work for group improvisation.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 聴衆からの要望をリアルタイムで可視化するシステムを用いた即興演奏におけるコミュニケーションに関する一考察―「即興に即興でオーダーする II」の実践を手がかりに2018

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Journal Title

      JASMIMジャーナル

      Volume: 2 Pages: 30-43

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジョン・ゾーン《コブラ》はどのような〈ゲーム〉なのか―奏者間のやり取りに着目した検討―2017

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Journal Title

      音楽表現学

      Volume: 15 Pages: 55-72

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 表現活動のための学習材《ステージ》を用いた授業の開発―小学校における2つの授業実践の振り返りをとおして―2017

    • Author(s)
      寺内大輔・甫出頼之
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第一部(学習開発関連領域)

      Volume: 66 Pages: 71-78

    • NAID

      120006394790

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ジョン・ゾーン《コブラ》を学習材とした活動にはどのような学びが埋め込まれているか―学級担任の視点による検討2017

    • Author(s)
      寺内大輔・谷本由貴美
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 5 Pages: 41-56

    • NAID

      120006221905

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ジョン・ゾーン《コブラ》の作品概念2016

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Journal Title

      JASMIMジャーナル

      Volume: 1 Pages: 11-24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童の得意な表現を手がかりとした創作活動のための学習材の開発―ジョン・ゾーンの作曲手法を参照して2016

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 4 Pages: 53-64

    • NAID

      120005726205

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の多様な表現を引き出す即興的表現活動の可能性―ジョン・ゾーン《コブラ》(アマチュア版)の制作と小学校音楽科における実践2015

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル

      Volume: Vol. 13 no. 1 Pages: 94-105

    • NAID

      130005683656

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 即興的表現活動のための学習材の開発―客席から演奏者へ意思表示できるシステムを活用して―2017

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ワークショップ「『やってみたい表現』を出発点にしたコラボレーション作品をつくろう―《ステージ》の方法を用いて」2016

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Organizer
      日本音楽表現学会
    • Place of Presentation
      拓殖大学北海道短期大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ「多様性を大切にしたステージづくり」2016

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Organizer
      Creative Music Festival 2016
    • Place of Presentation
      エリザベト音楽大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンス発表「即興に即興でオーダーするII」2016

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Organizer
      日本音楽即興学会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 集団即興演奏の進行を司る役割のあり方―ジョン・ゾーン《コブラ》の〈プロンプター〉とローレンス・D・ブッチ・モリス《コンダクション》の〈コンダクター〉の相違に着目して2015

    • Author(s)
      寺内大輔・橋本知久
    • Organizer
      日本音楽即興学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ジョン・ゾーン《コブラ》(アマチュア版)の実践の教育的意義―学級担任の視点から2015

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎シーガイア コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ジョン・ゾーンの《コブラ》演奏における奏者間のコミュニケーション―個人的音楽価値観の相対化の装置として2015

    • Author(s)
      寺内大輔
    • Organizer
      日本音楽表現学会
    • Place of Presentation
      沖縄県立芸術大学
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] Sanka Play

    • URL

      http://home.hiroshima-u.ac.jp/terauchi/sankaplay/sankaplay.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi