• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"English as Teacher Education": Content-based English lessons for students in pre-service teacher education programs

Research Project

Project/Area Number 15K04502
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Ikeno Osamu  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70294775)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教師教育 / 英語教育 / テーマに基づく言語教育 / 内容言語統合型学習 / 教育の今日的課題 / 教師教育としての英語教育 / 内容言語統合型学習 (CLIL) / 教育の現代的課題 / いじめ問題
Outline of Final Research Achievements

This research is concerned with the development of “English as Teacher Education,” a tertiary-level English program (including its curriculum, content/language learning activities, learning materials, effective strategies of language use, evaluation methods) in which students enrolled in a teaching credential program learn about current issues in education (e.g., improving academic abilities, truancy, and bullying) through conducting a variety of language learning/using activities in English. It is theme-based language instruction and shares many characteristics with CLIL (Content and Language Integrated Learning) in that learning of content is achieved through and integrated with communicating in the target language. This research is intended to advance the academic and practical knowledge base about the integration of content learning and language learning and also about the improvement of teacher education programs in terms of English education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は,内容中心教授法 (CBI) や内容言語統合型学習 (CLIL) の考え方を「教師教育」の分野で具現化した実践を創造した点,「教師教育」と「英語教育」を融合した研究を行なった点にある。また,社会的意義としては,「教職課程を履修する学生(英語を専門とする学生に限定されない)にとって意味のある英語教育とはどのようなものか」という問題意識に基づき,教師教育の一環としての英語教育のモデル事例を提案できたことがあげられる。専門教育(教師教育)のための語学教育(カリキュラム,単元,活動,教材,評価)について議論するにあたって,考察に値する事例を提供できていると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育の現代的課題について英語で学ぶー教職課程における内容学習と言語学習の統合ー2017

    • Author(s)
      池野修
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 第37号 Pages: 15-30

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教師教育としての英語」ー「いじめ問題」テーマ単元の実践ー2017

    • Author(s)
      池野修
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 第14号 Pages: 107-124

    • NAID

      40021178531

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「教師教育としての英語 (English as Teacher Education) プログラム―教職課程における内容学習と言語学習の統合―2018

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会・京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の現代的課題について英語で学ぶー教職課程における内容学習と言語学習の統合ー2017

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      第29回四国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「いじめ問題」について英語で学ぶー「教師教育としての英語」の実践ー2017

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 第56回国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「教師教育としての英語」ー「いじめ問題」単元の実践の成果と課題ー2016

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      四国英語教育学会(第28回四国英語教育学会・高知研究大会)
    • Place of Presentation
      高知県立大学(高知県高知市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「いじめ問題」について英語で学ぶーテーマ学習と言語学習の統合2016

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      日本教育大学協会(四国地区研究集会)
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「教師教育としての英語 (English as Teacher Education)」ガイドブック2019

    • Author(s)
      池野修
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      ホワイト印刷
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi