• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research for World History Unit Development Which Aims at Training of "the 21st Century Skills" by Cooperation of High School Education and University Education

Research Project

Project/Area Number 15K04511
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

TAJIRI Shinichi  目白大学, 人間学部, 教授 (10436800)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多田 孝志  金沢学院大学, 文学部, 教授 (50341920)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords世界史授業アーカイブ / 21世紀型能力 / 高大連携 / 歴史的思考力 / 探究的世界史学習 / 史料の活用 / 歴史授業のアーカイブ化 / コンピテンシー / 歴史授業のデータベース化 / 世界史カリキュラム / ESD / 探究的世界史学習論 / 持続可能な発展のための教育
Outline of Final Research Achievements

This research is research which university researcher does by obtaining collaboration of history teacher of high school from a viewpoint of training of the 21st century Skills.We analyze the present condition of history lesson of high school. We are collecting many theories and lessons which we research historical thinking skills and creating database for our research. And It is developing history lesson model centering on world history which we can be practiced and sending to the high school by internet.
In this research, we were able to collect many history lessons based on the ultramodern curriculum of U.S. and Japan, and were able to post the result of research on our Homepage (World History Lesson Archives) for result-of-research public presentation. Moreover, I published a thesis (PhD)as a book, and the contribution to the bulletin for the result.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、知識活用型・知識創造型歴史授業理論に基づく世界史授業モデルを開発して、研究成果の公開用ホームページ(世界史授業アーカイブ)、社会科学会、教員研修会等で発表することを通じて、高校教員に探究型歴史授業とは何かを提示することができた。そして、高校教員に対して、コンピテンシー・ベースの授業作りの理解を深められたとともに、生徒の史料解釈力の育成を重視した歴史授業の開発と実践に向けての一助となることができた。とくに、ホームページを開設したことで、研究成果を継続的に公開、発信することができた。そして、大学の研究(教科教育学)と高校の教育実践との一体的研究の推進に向けての道筋を示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 4 results) Book (6 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] AP世界史における歴史的思考スキル―単元“An Industrializing Age(工業化の時代)”を事例として―2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      人文学研究

      Volume: 15 Pages: 1-35

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 探究型授業での評価を可視化するための方法―コンテンツ・ベースからコンピテンシー・ベースのカリキュラム設計のための一考察2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      人と教育

      Volume: 13 Pages: 45-50

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校の社会科歴史授業の研究―久津見宣子・山本典人・有田和正の原始社会の単元を事例として―2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      目白大学高等教育研究

      Volume: 25 Pages: 31-45

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 世界を舞台に歴史授業を創る―新安沖沈船の積荷から見た14世紀の東アジア海域世界―2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 717 Pages: 34-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] AP米国史における歴史的思考スキル2018

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      目白大学人文学研究

      Volume: 14 Pages: 1-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 深い思考の考察2017

    • Author(s)
      多田孝志
    • Journal Title

      未来を拓く教育実践研究

      Volume: 2 Pages: 1-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「歴史家のように読む」ことを通じて市民的資質の育成を目指す2016

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 53巻11号 Pages: 58-61

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 博物館と学校カリキュラム2016

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告「学校と博物館でつくる国際理解教育のワークショップ」

      Volume: 138 Pages: 11-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル時代に小学校国語科学習の考察2016

    • Author(s)
      多田孝志
    • Journal Title

      未来を拓く教育実践学研究

      Volume: 1 Pages: 7-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 歴史カリキュラム「歴史家のように読む」の教授法略2016

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究

      Volume: 12 Pages: 1-18

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 探究的世界史授業の創り方―鍵としての史料と「問い」―2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      愛知県世界史教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの世界史教育に求められるものは何か―世界史単元「黒死病と14世紀の世界」の構想を通して―2018

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      愛知県東三地区地歴公民教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界史は「文明」をどのように語ってきたか、これから「文明」をどのように語るべきか2018

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会(奈良大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 史資料を活用した歴史的思考力育成型授業の構築―探究の可視化を目指した世界史カリキュラムの設計―2018

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会(奈良大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の質の向上とESD2018

    • Author(s)
      多田孝志
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 戦後歴史教育の動向から見た歴史意識と歴史的思考力の特徴と課題-21世紀社会に対応した歴史的思考力育成型授業の開発に向けて-2017

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 米国教育制度改革の実情2015

    • Author(s)
      田尻信壹、田部俊充
    • Organizer
      日本社会科教育学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 東アジアの学校教育に関する国際シンポジウム2015

    • Author(s)
      多田孝志、申智媛、牛志陸、林明星
    • Organizer
      日本学校教育学会第30回研究大会
    • Place of Presentation
      目白大学新宿キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-07-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 未来へ紡ぐ児童教育学2018

    • Author(s)
      目白大学人間学部児童教育学科
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784864879231
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 探究的世界史学習論研究2017

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759921977
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] グローバル時代の対話型授業の研究 実践のための12の要件2017

    • Author(s)
      多田孝志
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914626
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 未来を拓く児童教育学-現場性・共生・感性-2015

    • Author(s)
      田尻信壹・多田孝志(目白大学人間学部児童教育学科編)
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 持続可能性の教育-新たなビジョンへ-2015

    • Author(s)
      多田孝志、佐藤学、諏訪哲郎、木曾功
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 中等社会科21世紀型の授業実践2015

    • Author(s)
      田尻信壹(井田仁康・伊藤純郎・唐木清志・國原幸一朗・栗原久・國分麻里・須賀忠芳編)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ―Archives of World History Lesson

    • URL

      http://archives-whl.jp/html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ

    • URL

      http://www.archives-whl.jp/index.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ (英語名:Archives of World History Lesson)

    • URL

      http://www.archives-whl.jp/index.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi