• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of the moral education from a holistic viewpoint

Research Project

Project/Area Number 15K04516
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

SHIMODA Yoshiyuki  東洋大学, 文学部, 教授 (70196559)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YOSHIDA Takeo  筑波大学, 人間総合科学研究科, 教授 (40247945)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords道徳教育 / ホリスティック / シュタイナー / メルヘン / 自己の内面の象徴 / リチャード・ローティー / 垣内松三 / 青木照明 / 進歩の物語 / 民主主義 / 自己の象徴を重ねる / 自己の内側にある善さ / 象徴と概念の一体化 / 人智学 / 緑の蛇と百合姫のメルヘン / 人間の生きる目的 / シュタイナー教育 / 感謝 / 愛情 / 義務 / 倫理的固体主義 / 道徳的想像力 / 直観と表象
Outline of Final Research Achievements

It is not good to instill a virtue. It is important that a child can judge actively. And it becomes important that a child listens to the voice of his heart. In the Steiner education, it is recommend telling the fairy tale. The fairy tale invites man to the transcend real world. Then, man meets his essence. Thus, man improves his spirituality. The moral education from a holistic viewpoint is required of such a reason.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] よりよき社会を創造する道徳教育のあり方ー「考え議論する道徳」の向こう側にあるものー」2018

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: 47 Pages: 89-98

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別活動と教育課程ー「社会参画」「合意形成」「自己実現」の資質・能力の育成ー2018

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      やさしく学ぶ特別活動

      Volume: ミネルヴァ書房 Pages: 66-79

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「個別化していく教育」におけるICTの役割ーブレンディッド・ラーニングの導入の可能性に焦点をあててー2018

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要71集

      Volume: 教育学科編XLⅡ Pages: 33-41

    • NAID

      120006475176

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] シュタイナーの人間観・世界観と道徳教育ー「メルヘン」のホリスティックな解釈を通してー2017

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要

      Volume: 第69集教育学科編 Pages: 23-32

    • NAID

      120006241940

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びはいかにして可能かー「対話」で読みを深める学習指導法をてがかりにー2017

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第18集

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の情報モラルと人権感覚の意識ー「学校ホームページ」と「学級通信」の調査を通してー2016

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 特別号 Pages: 64-74

    • NAID

      40022276699

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 競争原理を超えて人間を人間にする教育をー意志と直観の教育への転換ー2016

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: No.45 Pages: 37-43

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 宮沢賢治の教育実践の特質ー賢治の人間観・世界観を探ってー2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      関東教育学会紀要

      Volume: 第42号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] R.シュタイナーの道徳教育の特質ー「道徳的想像力」とメルヘンとの関係を中心としてー2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要

      Volume: 第69集教育学科編XLI Pages: 71-79

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 宮澤賢治の教師性ー存在の真実の露呈と教育ー2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館1

      Volume: No.771 Pages: 50-51

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己の中に光を見出す教育ー芦田恵之助の「自己を読む」をめぐってー2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館2

      Volume: No.772 Pages: 56-57

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 人間は何のために生きているのかーR.シュタイナーの教育理論からー2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館3

      Volume: No.773 Pages: 46-47

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 感動をどのように伝えるかー読書感想文の指導のあり方をめぐってー2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館4

      Volume: No.774 Pages: 34-35

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的・対話的で深い学びの深さをどう創るか2017

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] シュタイナーの人間観・世界観と道徳教育2016

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会 第64回大会
    • Place of Presentation
      鎌倉女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 全体的な視点に立った道徳の授業開発2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 全体的な視点に立つ道徳教育の教材2015

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第27回研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi