• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Research of the Integrated Study Focusing on 21st Century Type Competence and School Improvement in High Schools

Research Project

Project/Area Number 15K04517
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMusashi University

Principal Investigator

WAIDA Seiji  武蔵大学, 人文学部, 教授 (50345542)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮下 与兵衛  首都大学東京, 大学教育センター, 特任教授 (50714804)
高橋 亜希子  南山大学, 人文学部, 教授 (90431387)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords総合学習 / 高等学校 / 学校改革 / 21世紀型能力 / 高校総合学習 / 探究学習 / 学校参加 / 高等学校教育 / 事例研究 / 経験されたカリキュラム
Outline of Final Research Achievements

Focusing on school improvement and students’ competence, this research is to find the guidance how to use the Period of Integrated Studies (PIS) effectively. So it is discussed from three perspectives of history, reality and typical cases of the PIS practice in high schools, and the three findings are clear as the followings:First, the genealogy (history and system) and the disadvantages of the integrated study in high schools are found.Second, from the questionnaire on students, some of the school practice are keeping the original goal of the integrated study, but some are for remedial learning, career guidance and school events instructions. From the practice survey on N Prefecture (Japanese Ken), some practice are for local community learning and sovereign education. Third, from the interview survey of developing practice schools, their practice are from student’s needs, and the practice are supported by the ideal cooperation with local community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は次の特色を持つ。第1に,本研究は,高校教育を問い直すものである。その重要性の割に,理論的な深まりと現実分析の濃密さを両立した高校研究は少ない。そのなかで本研究は,高校総合学習に焦点化し,多角的アプローチを通して高校改善の方途を探ろうとするものである。 第2に,本研究は,高校総合学習の実践指針を提起するものである。すなわち,理論的研究(主に文献研究)からは制度化理念や21世紀型能力との整合性,実践的研究(主に調査研究)からはカリキュラム・方法開発および学習支援組織のあり方等の知見を抽出することである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小さな村の教育改革-g7のこころみに着目して2019

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      武蔵大学『教職課程研究年報』

      Volume: 33 Pages: 5-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校での学習に関する大学生への回顧質問紙調査 ―総合的な学習・授業形態・自主活動・高校での学びに関して―2019

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      アカデミア 人文・自然科学編

      Volume: 18

    • NAID

      120006709001

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地元と支え合う町村立高校2019

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 881 Pages: 29-36

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 権利と民主主義を学び生きる学校へ2019

    • Author(s)
      宮下与兵衛
    • Journal Title

      教育

      Volume: 877 Pages: 27-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合学習に関する長野県の高校の全県状況と特徴的な実践例の研究2018

    • Author(s)
      宮下与兵衛
    • Journal Title

      首都大学東京教職課程紀要

      Volume: 2 Pages: 5-19

    • NAID

      120006404758

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 自律的学習と高校生2017

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      教職課程研究年表

      Volume: 31 Pages: 69-77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際協力と地域づくり-リアルな教材が生徒を変える2016

    • Author(s)
      和井田清司・岡﨑伸二
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 31 Pages: 47-59

    • NAID

      130005665492

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域と学校をつくる主権者を育てる2016

    • Author(s)
      宮下与兵衛
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 67-72

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域に根ざし世界と結ぶ高校2015

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      武蔵大学教職課程研究年報

      Volume: 29 Pages: 16-24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 海外における学習意欲を高める試み-スウェーデンの高校の事例を通して2015

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 63(4) Pages: 34-43

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高校の授業に関する大学生への回顧調査-授業形態・探究的な学習・自主活動等に関して2018

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の体験を通した学びと内発的学校改革2017

    • Author(s)
      和井田清司,宮下与兵衛,高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校総合学習の可能性と課題-実態調査をふまえて2016

    • Author(s)
      和井田清司・宮下与兵衛・高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 高校生の参加と共同による主権者教育ー生徒会活動・部活動・   地域活動でシティズンシップを2016

    • Author(s)
      宮下与兵衛
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 高校生の参加と共同による主権者教育2016

    • Author(s)
      宮下与兵衛
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi