• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of Reactivation Model of "Period for Integrated Study": Focusing on Regional Coordinators

Research Project

Project/Area Number 15K04518
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata Seiryou University

Principal Investigator

IWASAKI Yasuyuki  新潟青陵大学, 福祉心理学部, 教授 (60410247)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 総合的学習 / 地域コーディネーター / 地域教育コーディネーター / 連携・協働 / 社会に開かれた教育課程 / 地域人材 / ファシリテーション / 深い学び / 小中高連携 / チーム学校 / 学校と地域の連携・協働 / 地域教育プログラム / アクティブ・ラーニング / 熟議
Outline of Final Research Achievements

In order to revitalize "Period for Integrated Study", which is pointed out as losing its substance, the main point is that faculty members and regional coordinators make the following efforts.
Faculty members should first clarify policies on cooperation and collaboration between schools and communities, share informations on local talents with neighboring schools, nurture quantity and quality of regional talents, and share directly informations and requests of the school with local residents and business offices.
While communicating with teachers on a daily basis, regional coordinators share information on local human resources with neighboring schools, and make plans with the faculty at the beginning of the year with visions for the whole year about "Period for Integrated Study" and securing regional talents in a systematic manner.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」活性化に向けた学校と地域との連携・協働に関する調査研究2018

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Journal Title

      新潟青陵学会誌

      Volume: VOL. 11, NO. 1

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生活科における「見方・考え方」2017

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Journal Title

      TEADA

      Volume: NO. 21

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 養護教諭が危機を乗り越える心理プロセスについての検討2017

    • Author(s)
      塚原 加寿子、中村 恵子、岩﨑 保之、石﨑 トモイ、大森 悦子、佐藤 美幸、田村 憲子
    • Journal Title

      新潟青陵学会誌

      Volume: VOL. 10, NO. 1

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域の人的・物的資源等の活用2017

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Journal Title

      NSS通信

      Volume: 第17号 Pages: 10-11

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] これからの総合学習に対してデューイ教育理論が示唆すること2016

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第57号 Pages: 83-92

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「地域教育プログラム」をどう創るか2016

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Journal Title

      えちごの教育

      Volume: 1号 Pages: 6-16

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ファシリテーションによる「学び合い」の充実2015

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Journal Title

      Class

      Volume: 1号 Pages: 14-21

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と地域の連携・協働に関する調査研究―「総合的な学習の時間」再活性化モデルの構築に向けて―2017

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間」再活性化に向けた地域コーディネーターの役割・機能に関する調査研究2017

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングとファシリテーションはどう違う?-新・学習指導要領におけるファシリテーションの在り方を考える-2016

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Organizer
      にいがたファシリテーション授業研究会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの総合的学習に対してデューイ教育理論が示唆すること2015

    • Author(s)
      岩﨑 保之
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「総合的な学習の時間」をリファインしよう!ー学校・地域をもっと元気にする14のポイントー2018

    • Author(s)
      総合的学習リファインフォーラム実行委員会(編著)
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      博進堂
    • ISBN
      9784938137670
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新カリキュラム対応 教育・保育の基礎を学ぶ―子どもの育ちを支える理論と実践―2017

    • Author(s)
      岩﨑保之(編著)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      国際文献社
    • ISBN
      9784902590814
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 地域資源を活かした発達障害のある子どもへの支援-療育・保育・教育の視点から-2017

    • Author(s)
      中村恵子(編著)
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ウエストン
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] これでできる!わくわくファシリテーション-アクティブ・ラーニング時代の授業づくり・学校づくり-2016

    • Author(s)
      にいがたファシリテーション授業研究会(編)
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      新潟日報事業社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育ファシリテーション入門-人と集団が成長する場をつくる-2016

    • Author(s)
      岩﨑保之・金洋輔(監修)、小見まいこ・本間莉恵・松尾雅美・山本一輝(著)
    • Total Pages
      84
    • Publisher
      特定非営利活動法人みらいずworks
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi