• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Co-creating communication approach for learning activities of children with profound and multiple learning disabilities and intensive medical care

Research Project

Project/Area Number 15K04541
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Okazawa Shinichi  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (20431695)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords超重症児 / 学習活動 / 共創コミュニケーション / 実践研究 / 重度・重複障害
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to collect and examine video clips of learning activities of children with profound and multiple learning disabilities and intensive medical care in order to determine the conditions that promote learning activities from the viewpoint of co-creating communication. I collected 269 video clips of five such cases and organized the progress in learning activities for each case. It was said that their learning activities were developed in the co-creating communication. It is suggested that the co-creating communication approach is useful for learning activities of children with profound and multiple learning disabilities and intensive medical care.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 障害の重い子どもとの相互的・共同的なやりとりを目指して―係わり手としてのあり方を見つめながら―2017

    • Author(s)
      荒木寛子・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 3

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害の重い子どもの主体的な活動を支えるために―係わり手の在り方を問い直して―2017

    • Author(s)
      絵面悦子・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 3

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害の重い子どもとの共同的・相互的コミュニケーションに関する一考察―子どもの表出を大切にした教育的かかわり合いの視点から―2016

    • Author(s)
      斎藤庸子・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 2 Pages: 191-194

    • NAID

      40020911795

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 超重症児の学校教育における変化・成長の過程―個別の指導計画からみた9年間のFくんの経過―2016

    • Author(s)
      髙久幸子・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 2 Pages: 17-24

    • NAID

      40020911517

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 重度・重複障害者への教育的支援2015

    • Author(s)
      菅井裕行・岡麻衣子・土谷良巳・笹原未来・岡澤慎一・川住隆一
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 37(1) Pages: 53-61

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「強い行動」を現す障害のある子どもとの教育的係わり合い―子どもの行動の意味を考えながら―2015

    • Author(s)
      坂入治枝・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 1 Pages: 209-212

    • NAID

      40020581787

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 重度・重複障害児との教育的係わり合いに関する一考察―子どものイニシアチブを大切にしながら―2015

    • Author(s)
      鶴田奈美・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 1 Pages: 213-216

    • NAID

      40020581809

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 超重症児の学習活動へのアプローチ―教育的係わり合いのプロセスや実践を支える枠組みの検討を中心に―2017

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・寺本淳志・菅井裕行・土谷良巳
    • Organizer
      日本発達障害学会第51回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 重度・重複障害教育におけるコミュニケーション研究の展望―子どもとの係わり合いの事実から創出される現代的課題の検討―2016

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・笹原未来・野崎義和・川住隆一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 先天盲ろう児との共創コミュニケーションの様相―(4)Transition to the cultural language に関する実践を巡って―2016

    • Author(s)
      中村保和・岡澤慎一・土谷良巳・菅井裕行・笹原未来
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 重症心身障害児(者)との教育的係わり合いの共創―やりとりやコミュニケーションにおける実相をめぐって―2016

    • Author(s)
      岡澤慎一・菅井裕行・中村保和・武田昌子・土谷良巳
    • Organizer
      日本発達障害学会第51回研究大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Hさんと係わり手は何を共有し得たか―共同的活動における宣言的・叙述的観点に基づくやりとりの様相―2016

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      重複障がい教育フォーラム2016夏季セミナー
    • Place of Presentation
      横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「超重症児」教育の課題と今後の展望2015

    • Author(s)
      川住隆一・野崎義和・岡澤慎一・菅井裕行・佐藤智・松田直
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ICT及びATを用いた重症児への教育的支援の検討―低接触力及び非接触型の入力装置を活用した重症児との係わり合いから―2015

    • Author(s)
      寺本淳志・岡澤慎一・菅井裕行・村上由則・野崎義和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 身体の動きが極めて制限される脊髄性筋萎縮症事例の表出行動における意図性と意味に関する検討2015

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 先天盲ろう児との共創コミュニケーションの様相―(3)Meaning making に関する実践を巡って―2015

    • Author(s)
      中村保和・岡澤慎一・土谷良巳・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 行動が乱れがちな重複障害事例における共同的活動の拡大と行動調整の促進―子どものイニシアチブに視点をおいた係わり合いからの考察―2015

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 障害の重い人の教育における「課題学習」の意義―現代的状況を踏まえた実践的再考―2015

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・土谷良巳・菅井裕行
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi