• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organization of instructional methods and development of instructional materials for language intervention according to the needs of children learning in resource rooms in elementary schools

Research Project

Project/Area Number 15K04547
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

OTOMO Kiyoshi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (30213789)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords言語発達 / 通級による指導 / 学齢児 / アセスメント / 特別支援教育 / 通常の学級
Outline of Final Research Achievements

This study examined the proportions of students attending resource rooms according to types of speech-language difficulties, and instructional methods employed. A survey revealed that more than 50% of the students exhibited language delays. Instructional methods for vocabulary development were categorized into the following groups based on instructional goals: acquisition of new words, verbal explanation of meanings of words, smooth word finding, and use of words in contexts. Instructional methods for fostering receptive language, expressive language, reading-writing, comprehension of written texts, and communication behaviors were also organized.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、文や文章の聴覚的理解、語彙知識、発話表現、柔軟性、リテラシー等の領域にわたるアセスメントから個人の発達的プロフィールを明らかにし、各児の課題に応じた指導法や教材を体系化し提案した。指導方法は多様であるが、通級による指導の場において教室間格差が生じないように学校間で指導方法を共有し、担当者の異動があっても児童に継続的な支援を提供できるような指導体制の構築の重要性が指摘された。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 言語障害通級指導における指導方法に関する調査―言語表現・言語理解・コミュニケーション領域に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      大伴 潔・溝江 唯
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 15 Pages: 107-114

    • NAID

      120007046576

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語的能力と非言語的能力からみた幼児の状況説明力に関する検討2019

    • Author(s)
      金子寛智・大伴 潔
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 15 Pages: 115-120

    • NAID

      120007046575

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語障害通級指導における語彙を育てる指導方法に関する調査2019

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II

      Volume: 70 Pages: 159-166

    • NAID

      120007047142

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] LCスケール・LCSAの活用による言語・コミュニケーション支援2016

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 390-397

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] LCスケールとLCSAの適用と可能性2016

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 33 Pages: 9-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 語彙や文法面の力と状況説明力との関連について:典型発達児と言語コミュニケーションに困難のある児童との比較を通して2016

    • Author(s)
      佐野翔太・大伴 潔
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II 第67集

      Volume: 67 Pages: 365-375

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 道順説明における言語能力と図示能力の関係について2017

    • Author(s)
      椎原可菜・大伴 潔
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Assessment of Language Development in Preschool and School-Age Children2017

    • Author(s)
      Kiyoshi Otomo
    • Organizer
      10th Biennial Asia Pacific Conference on Speech, Language and Hearing
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「ことばの教室」を利用する児童の実態と通級において用いられる語彙指導の方略2017

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 通級による言語指導を受ける児童の言語と行動面の類型化 ~LCSA(学齢版 言語・コミュニケーション発達スケール)プロフィールのクラスター分析から~2016

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児と典型発達児の言語説明力の比較―動画および図版による状況説明課題を用いた検討―2016

    • Author(s)
      土肥碧記・大伴 潔
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] SLI(特異的言語発達障害)の条件に該当する小学生の言語面の特徴―LCSAプロフィールのクラスター分析から―2016

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Organizer
      第42回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      千葉県文化会館(千葉県・千葉市)
    • Year and Date
      2016-05-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小児の言語評価2015

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Organizer
      第41回日本コミュニケーション障害学会学術講演会シンポジウム
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2015-05-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] アセスメントにもとづく学齢期の言語発達支援―LCSAを活用した指導の展開―2018

    • Author(s)
      大伴 潔・林安紀子・橋本創一
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761407964
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション発達の理論と支援2018

    • Author(s)
      藤野 博 編著・大伴 潔・小林春美・長崎 勤・松井智子・小山 正・高橋 登・本郷一夫・李 熙馥・米田英嗣・高嶋由布子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895717
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 基礎からわかる言語障害児教育(担当章「言語発達遅滞児の支援」)2017

    • Author(s)
      日本言語障害児教育研究会(分担執筆 大伴 潔)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761407919
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi