• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of curriculum model for the child with high functioning autism

Research Project

Project/Area Number 15K04548
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Watanabe Masataka  横浜国立大学, 教育学研究科, 教授 (30241764)

Research Collaborator ISHIZAKA Tsutomu  横浜市立本郷特別支援学校, 主幹教諭
ASAOKA Hiroshi  筑波大学, 障害科学系, 助教
OKAMURA SHOJI  兵庫教育大学, 大学院, 教授
SEKIGUCHI Yuri  横浜国立大学, 大学院教育学研究科
MINE Toshimi  横浜国立大学, 大学院教育学研究科
ARAI Rio  横浜国立大学, 大学院教育学研究科
BAN Naoya  横浜国立大学, 大学院教育学研究科
Fujie Ryo  横浜国立大学, 教育学部
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords自閉症 / 特別支援学級 / 教育課程 / 指導体制
Outline of Final Research Achievements

In the present study, we studied three to organize the curriculum for the child with high functioning autism in an autism and emotional disturbance special support class. First, we cleared the educational needs and autistic traits for the child with high functioning autism. Second, we made the teaching contents, method, and evaluation method in the autism and emotional disturbance special support class and a curriculum model (tentative plan). Third, we determined it about the teaching method for learning support for the child with high functioning autism. Those results, we made the curriculum model (tentative plan) of the autism and emotional disturbance special support class and were able to obtain basic data for making.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 発達障害者の社会参加における応用行動分析的アプローチ-成人期の自立のために-2017

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26 Pages: 64-71

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム児の自発的な空間的視点取得に関する研究-再認プロンプト手続きの指導効果の検討-2016

    • Author(s)
      朝岡寛史・熊谷正美・岡村章司・渡部匡隆
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 14 Pages: 5-11

    • NAID

      130007637126

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症児における授与動詞構文の指導-自己動作を用いた指導方法の効果の検討-2015

    • Author(s)
      朝岡寛・岡村章司・渡部匡隆
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 12(2) Pages: 5-12

    • NAID

      130007637095

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Decreasing Physical Abuse by a Parent of a Child With Pervasive Developmental Disabilities2015

    • Author(s)
      岡村章司・渡部匡隆
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 52 Issue: 5 Pages: 369-379

    • DOI

      10.6033/tokkyou.52.369

    • NAID

      130005110566

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児のコミュニケーション支援―集団学習において仲間と関わり合い、ともに育つために-2016

    • Author(s)
      村中智彦・有川宏幸・井澤信三・涌井恵・渡部匡隆・花熊暁
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] (2016)ASD児における空間的視点取得課題遂行中の眼球運動の分析2016

    • Author(s)
      朝岡寛史・渡部匡隆・野呂文行
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症児が多く在籍する特別支援学校の適切な指導・支援-不適切行動の減少へ向けた取組-2016

    • Author(s)
      小林靖・石坂務・藤田歩・宮澤名帆・渡部匡隆
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムの教育支援-現状と今後の課題-2016

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会
    • Place of Presentation
      大正大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害者の社会参加における応用行動分析的アプローチ-成人期の自立のために-2016

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムのある児童生徒の教育課程の開発-知的障害のある自閉症スペクトラム児を中心に-2015

    • Author(s)
      深澤しのぶ・渡部匡隆・大河内綾子・岡村章司
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のない自閉症スペクトラム児の追跡調査(1)-対象児の学校卒業後の社会適応の実態について-2015

    • Author(s)
      熊谷正美・岡村章司・深澤しのぶ・大木信吾・川島慶子・片山由宇子・渡部匡隆
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のない自閉症スペクトラム児の追跡調査(2)-保護者の心理的変化に及ぼす影響-2015

    • Author(s)
      川島慶子・岡村章司・深澤しのぶ・熊谷正美・大木信吾・片山由宇子・渡部匡隆
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 氷山モデルに基づくASDのある人の問題解決アプローチ-TEACCHアプローチの応用-2015

    • Author(s)
      服巻智子・増村和樹・佐川陽子・古川亮輔・相川あゆみ・小林公平・大場公孝・渡部匡隆
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉傾向のある幼児の授与動詞の獲得に関する研究-視点の移動に着目した指導方法の検討-2015

    • Author(s)
      朝岡寛史・渡部匡隆
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性-2001~2016年:学術研究からの論考-2017

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 家庭における発達障害の理解と支援-家庭における人とのつながりを高める工夫-2017

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Publisher
      教育と医学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 医学診断/福祉サービス/特別支援教育/就労支援2016

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 障害児者の教育と生涯発達支援2015

    • Author(s)
      渡部匡隆
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi