• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design and Development of inclusive education system for students with medical care in regular school

Research Project

Project/Area Number 15K04559
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

YOSHITOSHI MUNEHISA  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (60346111)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 医療的ケア / 特別支援教育 / 通常の学校
Outline of Final Research Achievements

The main purpose of this research project analyze to the legal and practical framework of the special needs education system for student with medical care in public regular school. Due to the major advances in medical technology, advances in the medical treatment options for students with special educational needs are being made at an astonishing rate. This approaches makes students with medical care possible to attend in regular class. As the fundamental study, court cases in the United states was investigated. Recent court cases indicated that medical care in the school right to receive an education. Additionally, some surveys for teachers of Japanese regular school in this research project has pointed to the importance of interprofessional collaboration between school nurses and teachers in the provision of quality educational support for students with medical cares.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,学校教育における喫緊かつ不可欠な課題として指摘されながら,必ずしも十分に着手されていない通常の学校における「医療的ケア」児の支援システム開発に意義をもつと考える。わが国の先行研究の多くは,特別支援学校の視点を中心に検討されたものであり,インクルーシブ教育の展開を前提とした分析は極めて少ない。本研究では,インクルーシブ教育との関連性に注目しながら,通常の学校における「医療的ケア」児の支援システムを実体化し定着させる諸条件の解明を目的としており,医療を要する多様な児童生徒の学習保障に対しても波及的な知見を含むものと考える。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 米国における特殊教育政策の展開とその課題2019

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 41(2) Pages: 170-175

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地域の学校に行きたい!」を叶える : 医療的ケアを要する児童・生徒への対応課題2019

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 47(11) Pages: 76-79

    • NAID

      40022019223

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Review of the U.S. Supreme Court decision in Endrew F. v. Douglas County School District (2017) : Implications for Academic Achievement for Students with Disabilities.2018

    • Author(s)
      天野 佑美・劉 文浩・趙 氷雁・吉利 宗久
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 8 Pages: 207-212

    • DOI

      10.18926/CTED/55819

    • NAID

      120006416167

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/55819

    • Year and Date
      2018-03-20
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 出生前診断に関する大学生の意識および知識に関する調査2017

    • Author(s)
      村上 理絵、吉利 宗久、仲矢 明孝
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 7 Pages: 193-202

    • NAID

      120006026976

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 病気の子どものための「合理的配慮」に対する教員の意識 ―学校種別に基づく分析を中心に2017

    • Author(s)
      吉利宗久他
    • Journal Title

      岡山大学教育学部研究集録

      Volume: 165

    • NAID

      120006331945

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校教育における「医療的ケア」の位置づけをめぐる意識調査―非医療関係者である教員の現状把握と自己評価2016

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      岡山大学教育学部研究集録

      Volume: 162 Pages: 71-77

    • NAID

      120005825842

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] わが国の通常の学校における特別支援教育に関する判例動向 -インクルーシブ教育への示唆2016

    • Author(s)
      池内美香子、辻早紀、西野真寿美、南恭子、吉光美陽、吉利宗久
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 6 Pages: 31-37

    • NAID

      120005723286

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育めぐる国際動向-欧米および日本における実態と変化の数量的把握2016

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 34-42

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもの個別教育計画策定過程における親の参加とその権利-Doug C. v. State of Hawaii Dept. of Education, 2013からの検討.2015

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      LD研究(日本LD学会)

      Volume: 24 Pages: 381-387

    • NAID

      40020574796

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通常の学校におけるインスリン投与の実践者をめぐる法解釈-カリフォルニア州最高裁判所判決を中心に.2015

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      SNEジャーナル(日本特別ニーズ教育学会)

      Volume: 21

    • NAID

      40020640315

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 米国障害者教育法における「適切な」教育をめぐる法解釈―最高裁における判決の比較分析2018

    • Author(s)
      吉利宗久,趙氷雁,劉文浩,津島靖子
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Inclusive education for students with medical needs in the United States :Collaborative system with teacher and medical staff in Hawaii2018

    • Author(s)
      Munehisa Yoshitoshi,Ruth Silberstein
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における「医療的ケア」の提供対す教員現状認識と自己評価― 在籍校種間の相違に着目して2016

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Organizer
      日本育療学会第20回学術集会
    • Place of Presentation
      宝塚大学大阪梅田キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育と障害児の心理・行動特性2018

    • Author(s)
      河合康,小宮三彌,吉利宗久,他11名
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779305616
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育と障害児の心理・行動特性2018

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 共生社会の時代の特別支援教育2017

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性(担当部分:通常の学校における医療的ケアの提供をめぐる到達点と可能性 ―インクルーシブ教育システム構築のための課題)2017

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi