• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Standardization of curriculum-based measurement for early intervention to students with learning disabilities and examination of intervention effects

Research Project

Project/Area Number 15K04564
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Hoshikawa Takashi  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90221564)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプログレスモニタリング / 学習困難 / 学習障害 / 通常の学級 / 評価 / 介入への反応 / 教育評価 / 計算 / Maze / カリキュラムに基づく尺度 / 進捗状況 / モニタリング / 視写 / 介入 / 進捗状況モニタリング / 成果尺度
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was two-fold: to standardize the curriculum-based measurements (CBMs) of calculation and copying and to determine whether they can be used to monitor the progress of students with learning disabilities. The participants consisted of a sample of students at each grade for three school years, ranging in number from 147 to 166. The reliability of the CBMs of calculation and copying was determined to obtain the correlation coefficient, while their validity was analyzed to determine the relationship between the average scores of the CBMs and the standard achievement test, and between the average scores of the CBMs and the teachers’ evaluations of their students. The results showed that the CBMs had good reliability and validity, but there were differences among the grade level. The implication of the findings is that CBMs can be useful for monitoring the progress of students with learning disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

カリキュラムに基づく尺度(CBM)は,米国で学習障害等の児童生徒の学習の進捗状況をモニターするために用いられてきた。日米の教育評価の違いから,これまでCBMは標準化されてこなかったが,通常の学級に通級指導教室に通う児童生徒や学習障害の児童生徒が増加しており,教師が容易に学習に進捗状況を測定することのできる尺度の開発と標準化が必要である。本研究では,計算CBMと視写CBMについて実施し,信頼性と妥当性を持つことが示された。したがって,本尺度を用いることで学習につまずきのある児童生徒を早期に特定し,通級等による指導による効果を測定することができるであろう。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての算数のカリキュラムに基づく尺度の開発-能力別成長差の分析-2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 25-34

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての算数のカリキュラムに基づく尺度の開発-2年間にわたる取り組みの成果-2018

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 91-98

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国における算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の研究動向.2018

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 27 Pages: 67-79

    • NAID

      130007961153

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワーキングメモリの観点からみた学習障害児の漢字のつまずきの分析.2017

    • Author(s)
      丹野優・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 66 Pages: 133-143

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 夢の実現に向けた個別の教育支援計画の作成演習―PATHシミュレーションの効果―2017

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 19-26

    • NAID

      120005983282

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の日本語版標準化に向けた問題の検討.2016

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 125-130

    • NAID

      110010061330

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別な支援を必要とする児童と校内支援体制に及ぼす課題解決モデルに基づくショートケース会議の効果2016

    • Author(s)
      真金千草・干川 隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 489-502

    • NAID

      130008002168

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共同注の発達段階に合わせた自閉症と自閉的傾向の子どもの要求言語行動の形成2016

    • Author(s)
      岩下佳美・干川 隆
    • Journal Title

      ハビリテイション心理学研究

      Volume: 42 Pages: 13-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症の児童の共同注意の発達に及ぼす動作法指導パッケージの効果2016

    • Author(s)
      庄司美智子・干川 隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 42 Pages: 69-84

    • NAID

      40021232465

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ合衆国におけるカリキュラムに基づく尺度(CBM)に関する研究動向-わが国での標準化に向けて-2015

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 53 Pages: 261-273

    • NAID

      130007600999

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもはどれくらい読み誤りに気づけるか~児童同士による学習方略に向けた読み評価の検討~2015

    • Author(s)
      有富理恵・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 133-140

    • NAID

      110009987358

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ワーキングメモリ容量からみた発達障害児に対する部首を活用した漢字指導の効果2015

    • Author(s)
      丹野優・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 151-158

    • NAID

      110009987360

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] カリキュラムに基づく尺度(CBM)の意義と日本での標準化に向けて2018

    • Author(s)
      干川隆
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi