• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Higher Order Developmental Stage of Self-Advocacy Skills and its Educational Methods

Research Project

Project/Area Number 15K04566
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

KATAOKA MIKA  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (60452926)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords自己権利擁護 / 自己理解 / 提唱力 / 発達段階 / 障害理解 / 教育的プログラム / 事例検討 / 当事者研究 / スタッフ養成 / 発達障害者支援 / 合理的配慮 / 文化的差異 / スロベニア共和国 / 発達障害 / 発達の高次化 / 発達的支援 / 意思表明
Outline of Final Research Achievements

This study focused on 1) changes of self-understanding through a self-advocacy program in developmental stages, 2) how people perceived when children with ASD, LD and/or ADHD exercised self-advocacy and acceptance of support smoothly, and 3) maintaining and exercising self-advocacy skills. The ages of 8, 12 and 14 children with ASD, LD and/or ADHD participated in a self-advocacy program. Their conversations and activities were recorded and contents analysis was conducted. In addition, university students, a person who finished self-advocacy program, school teachers and parents were interviewed about self-advocacy activities, reasonable accommodations, and motivations. Enhanced language comprehension under the rapport was proven effective. Also visual dialogues on a board improved objective perspectives. Staff training was also researched and roles and common goals were key points.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自己選択・自己決定を伴った社会参画は障害者にとって重要であり、その際に生じる社会的障壁に対して合理的配慮を求めることは権利の一つである。合理的配慮は当事者の意思の表明に端を発するが、この際、障害特性を自分で理解した上で支援を求めていく力が重要であり、これはSAと言える。本研究では、外面から特性がわかりにくい発達障害者に対してSAをどのように培い、また彼らが自己理解においてどのような変容を見せるかを明らかにした点が意義深い。期間中に学習指導要領の改訂があり、SA力は今後求められる力として学校教育でも活用できるものとして期待できる。

Report

(8 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] National Taiwan Normal University(台湾)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Ljubljana(スロベニア)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害のある人の「セルフアドボカシー」2022

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      LD/ADHD&ASD

      Volume: 1月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自分の権利を守るために「セルフアドボカシー」の力を育てる2022

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 5月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害教育における自己理解・他者理解を育てる授業2021

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 5月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] オーストラリアの教員養成と発達障害児への支援:クィーンズランド州を中心に(学会企画シンポジウム「発達障害を中心とする教員免許状の創設の可能性:通級指導教室・特別支援学級における指導の専門性を確保するための施策」より)2020

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29(1) Pages: 26-28

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] スロベニアのインクルーシブ教育の実際と課題:視覚障害、肢体不自由、知的障害児への支援と現職教員研修2019

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要教育科学編

      Volume: 70 Pages: 115-128

    • NAID

      120006605163

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スロベニアの特別な教育的ニーズへの支援2019

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 40巻4号(2) Pages: 485-492

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ライフステージからとらえる障害学生支援の課題と展望:特別支援教育の立場から2015

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37(1) Pages: 77-81

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] A Process and Issues of Support Acquisition at School in Japan: How does a Junior High School Student with LD Obtain Reasonable Accommodation?2022

    • Author(s)
      Mika Kataoka
    • Organizer
      Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How a Year 7 student with ASD and LD developed self-advocacy skills through an educational program2021

    • Author(s)
      Mika Kataoka & Chizuru Chuman
    • Organizer
      6th IASSIDD Europe Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初年次教育における多様なニーズのある学生の理解と支援:Withコロナ時代の発達障害学生支援とは(課題研究活動委員会企画シンポジウムI『初年次教育における多様性にどう向き合うか』より)2021

    • Author(s)
      片岡美華報告(企画者:課題研究活動委員会、司会者:山田剛史、話題提供者:片岡美華、山本美奈子、井下千以子)
    • Organizer
      初年次教育学会第14回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学段階でセルフアドボカシースキルを獲得・行使する上で必要な視点と課題(自主シンポジウム13『青年期発達障害者の内面世界を大切にした支援(5):自立につなげるライフステージに応じた自己理解・自尊感情を高める実践』より)2021

    • Author(s)
      片岡美華報告(企画者:片岡美華、小島道生、司会者:小島道生、話題提供者:川田真帆、小久保博幸、片岡美華、尾川周平、指定討論者:別府哲、水内豊和)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム『青年期発達障害者の内面世界を大切にした支援(4):知的障害児の自己/他者理解を育てる授業実践』2020

    • Author(s)
      企画者:片岡美華、小島道生、司会者:片岡美華、話題提供者:初村多津子、山崎智仁、北岡大輔、指定討論者:別府哲
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム7820『自己と他者の視点から 障害理解を促す教育的支援を考える 』(片岡報告「障害理解を促す教育的支援としてのセルフアドボカシープログラム」)2020

    • Author(s)
      企 画 者:片岡美華、司会者:片岡美華、話題提供者:片岡美華、古村真帆、金丸彰寿、指定討論者:小久保博幸
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Acquiring self-advocacy skills considered developmental stage: A case of a Year 3 child with ASD2019

    • Author(s)
      Mika Kataoka & Chika Kuwazuru
    • Organizer
      IASSIDD 2019 (International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自主シンポジウム『青年期発達障害者の内面世界を大切にした支援(3)』2019

    • Author(s)
      企画者:小島道生、片岡美華、水内豊和,司会者:小島道生、片岡美華,話題提供者:山根隆宏、小谷裕実,指定討論者:別府 哲、水内豊和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学会企画シンポジウム「発達障害を中心とする教員免許状の創設に向けて:通級指導教室・特別支援学級における指導の専門性を確保するための施策」「オーストラリアの教員養成と発達障害児への支援:クィーンズランド州を中心に」2019

    • Author(s)
      企画者:小野次朗,司会者:小野次朗,話題提供者:緒方明子、吉利宗久、熊谷恵子、片岡美華、柘植正義,指定討論者:上野一彦
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring a School based Self-advocacy Program for Students with Developmental Disabilities Analyzed by 6 Case Studies2018

    • Author(s)
      Mika Kataoka
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA 2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達段階と障害特性を考慮したセルフアドボカシープログラムの実践2018

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第14回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Case Study on a Self-Advocacy Program Implemented for a Junior High School Student with Developmental Disabilities2017

    • Author(s)
      Mika Kataoka
    • Organizer
      41st Annual 2017 IARLD (International Academy for Research in Learning Disabilities) Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Career Guidance and Learning Disabilities (Roundtable)2017

    • Author(s)
      Li-Yu Hung, Mika Kataoka, & Hsuan Hui Wang
    • Organizer
      41st Annual 2017 IARLD (International Academy for Research in Learning Disabilities) Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] セルフアドボカシーと特別支援教育(於:自主シンポジウム2-18「青年期発達障害者の内面世界を大切にした支援~セルフアドボカシースキルを育て、主観的幸福感を高めるために~」)2017

    • Author(s)
      片岡美華(企画者:小島道生,片岡美華、司会者:小島道生,片岡美華、話題提供者:片岡美華,北岡大輔,小島道生、指定討論者:別府哲)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] SAS教育実践の成果と課題(於:ラウンドテーブル7「セルフアドボカシースキル教育の実践と課題」)2015

    • Author(s)
      片岡美華・金丸彰寿・Kさん(企画者・司会:片岡美華、話題提供者:金丸彰寿、Kさん、片岡美華、指定討論者:金丸彰寿)
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第19回京都大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 語り合いと視覚化を重視したセルフアドボカシースキル形成プログラムの有効性(於:自主シンポジウムJ12『発達障害児の「自己肯定感」を育む教育・研究の最前線』)2015

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] セルフ・アドボカシー・スキル教育プログラム実践から見えた課題と展望2015

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ASDの青年の事例からみる支援を求める力の維持と活用に必要な視点(於:自主シンポジウム60「発達障害のある子どもの対人関係力を育てる~ASD児の他者とかかわる力を育てる支援~」)2015

    • Author(s)
      片岡美華(企画者:別府哲,片岡美華,小島道生、司会者:小島道生、話題提供者:片岡美華,中島賢太郎,猿渡京、指定討論者:別府哲)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] セルフ・アドボカシー・スキルの高次化とその教育的方策に関する実証的研究:平成27~令和3年度科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金)(基盤研究(C)一般)研究成果報告書2022

    • Author(s)
      片岡美華
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      アート印刷
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援学校・特別支援学級・通級による指導・通常の学級による支援対応版 知的障害/発達障害/情緒障害の教育支援ミニマムエッセンス:心理・生理・病理、カリキュラム、指導・支援法(片岡美華分担執筆 22章通級による指導の実際(グループ指導))2021

    • Author(s)
      渡邉貴裕・橋本創一・尾高邦生・霜田浩信・熊谷亮・今枝史雄・田口禎子・杉岡千宏・細川かおり・真鍋健・大伴潔編著
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121449
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 事例で学ぶ発達障害者のセルフアドボカシー:「合理的配慮」の時代をたくましく生きるための理論と実践2017

    • Author(s)
      片岡美華・小島道生(編著)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826612
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新しい特別支援教育のかたち:インクルーシブ教育の実現に向けて(「14章 学習障害者に対する教育的支援」)2016

    • Author(s)
      片岡美華
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi