• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practical use of the Communication Skills Tests for preschool children

Research Project

Project/Area Number 15K04572
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTeikyo Heisei University

Principal Investigator

SETO Junko  帝京平成大学, 健康メディカル学部, 教授 (70438985)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秦野 悦子  白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (50114921)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsコミュニケーション能力 / 幼児期 / 発達評価 / ナラティブスキル / 質問応答スキル / 言語知識との関係 / 発達評価指標 / 文復唱能力 / 日常経験の説明 / ストーリーナラティブ / 選択理由の説明 / 発達指標 / スクリプト知識 / ナラティブ
Outline of Final Research Achievements

We examined the validity of the tasks for assessing communication skills in preschool children. A survey of typically developing children (4-6 years of age) was conducted, and data were analyzed. As a result, valid indicators of tasks assessing the development of communication skills were extracted, and children's skills were scored to clarify the developmental aspects of each skill. Results indicated that communication skills showed a tendency to develop rapidly, especially from the age of 5 to 6 years. The language skills assessed in this study were different from skills such as verbal knowledge. The tasks developed in this study were effective in assessing the development of children with communication problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コミュニケーションの問題を早期に特定することは、コミュニケーションに障害のある子どもの支援にとって重要である。しかし、現在、幼児期のコミュニケーション能力の発達のプロセスや評価の方法論については、十分に研究が進んでいない。本研究は、既存の言語検査で評価される語彙や統語能力などとは異なる、質問に対する応答やナラティブなど、幼児期後期に発達するコミュニケーション能力の発達の様相とそれを評価する方法論を示した点で、学術的意義、社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] 質問応答状況における4~6歳児の日常経験の説明 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2019

    • Author(s)
      瀬戸 淳子、秦野 悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 4~6歳児の文復唱の発達と言語知識との関係 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2018

    • Author(s)
      瀬戸 淳子、秦野 悦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「どれがいい?」課題における4~6歳児の選択理由の説明-ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2018

    • Author(s)
      瀬戸 淳子、秦野 悦子
    • Organizer
      第29回日本発達心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「どんな順番?」課題における4~6歳児のスクリプト知識の発達過程 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2017

    • Author(s)
      瀬戸淳子 秦野悦子
    • Organizer
      第28回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 4~6歳児のストーリーナラティブの評価指標の検討(2) -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2017

    • Author(s)
      瀬戸 淳子、秦野 悦子
    • Organizer
      第59回日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 4~6歳児のストーリーナラティブの評価指標の検討 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2016

    • Author(s)
      瀬戸淳子 秦野悦子
    • Organizer
      第58回日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 4~6歳児のストーリーナラティブの発達と言語知識との関係 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2016

    • Author(s)
      瀬戸淳子 秦野悦子
    • Organizer
      第27回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 4~6歳児の絵の叙述の発達過程 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2016

    • Author(s)
      秦野悦子 瀬戸淳子
    • Organizer
      第27回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 4~6歳児のパーソナルナラティブの発達過程 -ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究-2015

    • Author(s)
      瀬戸淳子 秦野悦子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi