• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research about reasonable accommodation for student with disabilities in high school.

Research Project

Project/Area Number 15K04580
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionShujitsu University

Principal Investigator

Okada Shingo  就実大学, 教育学部, 教授 (80645276)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords高等学校 / 合理的配慮 / 意識調査 / 授業支援
Outline of Final Research Achievements

We analyzed the issue of teachers and students feelings about reasonable accommodation in high school. As a result, students did not need to provide reasonable accommodation their actual situation. On the other hand, students who needed support had a negative feelings towards providing reasonable accommodation to their friends compared with students who did not need support.
Next, in relation to the entrance examination difficulty level of the school, school with higher entrance examination degree is more positive feelings for individual support including use of ICT, while school with lower entrance examination degree is positive feelinfs for providing universal support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生徒は自分自身への合理的配慮提供に否定的な感情を示した。このことは、合理的配慮が自己権利保障として意識付いていないことが原因であると考えられる。そのため、合理的配慮の提供においては、本人の必要感の表明によって配慮が提供される経験が、義務教教育段階か必要である。また、高等学校の入試難易度によって教師が必要だと考える支援のあり方に違いがあることから、それぞれの学校の実態に応じた合理的配慮提供のあり方を検討する必要があることが示された。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 一般の高等学校とエンカレッジスクール等との学習における配慮の実態比較2018

    • Author(s)
      岡田信吾
    • Journal Title

      就実大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 11-21

    • NAID

      40021556166

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一般の高等学校とエンカレッジスクール等との 学習における配慮の実態比較2018

    • Author(s)
      岡田信吾
    • Journal Title

      就実大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 11-21

    • NAID

      40021556166

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 全国の高等学校における授業中の配慮に関する実態調査2018

    • Author(s)
      岡田信吾
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第24回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] A高等学校における合理的配慮提供に対する 教員・生徒の受け止めの比較2017

    • Author(s)
      岡田信吾
    • Organizer
      SNE学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校の授業における支援の実態2016

    • Author(s)
      岡田信吾
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校の授業における支援の実態 ―エンカレッジスクール等と一般の高等学校との比較―2016

    • Author(s)
      岡田信吾
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi