• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The way of the disaster prevention education to raise the crisis management capability of the child with a disability mainly on the developmental disability

Research Project

Project/Area Number 15K04585
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionMiyagi Gakuin Women's University (2016-2019)
National Institute of Special Needs Education (2015)

Principal Investigator

UMEDA Mari  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (50529138)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邉 徹  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (80113885)
鳥居 深雪  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90449976)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords危機管理能力 / 防災教育 / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

In this study, I grasped how disaster prevention education after the Great East Japan Earthquake was performed for an impaired child and, about "crisis management capability necessary for the child with the developmental disability to protect own life," considered based on findings and arranged it. In the fire drills on the basis of the group behavior to be carried out at schools, I keep the instructions of the teacher, and it is regarded as important that I do an action same as other people, but I may have the disaster anytime and get up when a child is alone and is.
Based on this, I made "the disaster prevention education guide of the child with the developmental disability" as the teaching materials to bring up "crisis management capability".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の防災教育は、健常児を対象としたものであり、障害のある子どもや通常の学級に在籍する発達障害のある子どもへ配慮した内容のものはほとんど存在しない。しかし、学校ではこれらの子どもに対しては特別の教育課程を編成し、配慮や工夫のある指導を行っている。また、災害発生時に必ず助けてくれる大人がいるとは限らず、障害があっても自分の命は自分で守ることが必要とされる。そのためには、障害特性を踏まえた「危機管理能力」の整理が必要である。
本研究では、この点を整理検討し、発達障害のある子どもに必要な「危機管理能力」を育てるためのガイドを作成しており、社会的意義のある研究である。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2016

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 東日本大震災から5年、支援者が感じる子どもの変化(1)-教員への調査を通して-2016

    • Author(s)
      梅田真理、鳥居深雪、渡辺徹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災から5年、支援者が感じる子どもの変化(2)-支援者への調査を通して-2016

    • Author(s)
      鳥居深雪、梅田真理、渡辺徹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi