Project/Area Number |
15K05692
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Materials/Mechanics of materials
|
Research Institution | Tokyo University of Science |
Principal Investigator |
Kaneko Kenji 東京理科大学, 工学部機械工学科, 教授 (40016803)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒井 正行 東京理科大学, 工学部機械工学科, 教授 (40371314)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 遮熱被膜 / 疲労せん断剥離 / 剥離強度基準 / 空孔率依存性 / 熱伝導率 / 熱負荷依存性 / 応力場の強さ / S-Nせん断疲労曲線 / 遮熱被膜, / 剥離強度基準、 / せん断剥離、 / 空孔率依存性、 / せん断剥離 / 被膜強度 / 熱伝導特性 / 剥離基準 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, shear fatigue delamination strength and thermal conductivity of porous thermal barrier coatings (TBC’s) were investigated experimentally and analytically, using the torsion pin-test method and the finite element method (FEM) analysis. First, elastic deformation properties of the porous TBC’s were determined by the spherical indentation method with the corresponding FEM analysis. Second, critical shearing delamination torques were determined by the simple torsion pin-test method for 4 kinds of the porous TBC’s and the critical strength of the shear stress singularity around the interfacial edge was decided as the general delamination strength standard. Third, fatigue shearing delamination strength (S-N curves) was obtained for three kinds of the porous TBC’s by the cyclic torsion pin-test method and then S-N curves of the porous TBC’s of an arbitral porosity were determined.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的かつ社会的な意義は以下の通りである。(1)溶射被膜のせん断剥離強度を疲労強度の面においても実験的かつ解析的に明確に求めることを可能にするねじりピンテスト法の有用性を確認したもので、学術研究上の意義は大きい。(2)ガスタービンの性能向上のためにポーラスな遮熱被膜を実機タービン翼に適用する際の強度と安全性の確認のために必要な被膜の疲労剥離強度曲線を任意の気孔率被膜に対して求め、決定した点。(3)ポーラスな遮熱被膜を適用することでガスタービン等の性能向上を図ることはエネルギーの効率的な利用と資源の節約あるいは地球環境の保護・保全等に資する社会的にも極めて意義のある成果である。
|